På visningen har du tillfälle att visa upp din bostad och locka spekulanter. Du behöver bland annat fundera över hur du får dem intresserade av att köpa just din bostad. Vad är viktigast när du visar upp din bostad?
Vi frågade ett antal mäklare vilka små saker säljaren själv kan göra för att öka priset på bostaden vid försäljningen och fick dessa svar:
Med vårt lånelöfte skaffar du full koll inför budgivningen. Du kan själv uppdatera ditt lånelöfte efter bostäderna du kollar på och höja din kontantinsats. Läs mer om hur det funkar att ansöka om ett lånelöfte.
Ta hjälp av mäklare och fotograf i hur du bäst ska förbereda din bostad för fotografering och visning. De har lång erfarenhet, har sett många bostäder och är opartiska i utseendet av bostaden. Du kan t o m vara med vid fotograferingen och hjälpa fotografen för att få till snygga bilder.
ERA Bomäklarna i Norrköping och Umeå
Om du inte har tid och ork att städa själv inför fotografering och visning så anlita en städfirma.
Monica Norrgård, ERA Bomäklarna i Umeå
När du valt mäklare kan förberedelserna börja. Ni kan göra klart fotografering och objektsbeskrivning. När mäklaren har förberett allt så går det snabbt att få ut bostaden till försäljning när du är redo.
De vanligaste försäljningskanalerna är:
Vilka som är lämpliga för din bostad bestämmer du ihop med mäklaren. Stäm av med mäklaren vad som ingår och inte i mäklararvodet, så att du inte får några otrevliga överraskningar efteråt.
Sprid din bostadsannons i sociala medier så ökar du chansen att fler ser den. Många i vår kundundersökning uppgav att de hittade sin bostad via vänner och familj, så det är ett bra sätt att sprida ryktet om din försäljning via sociala medier. Varför inte utlysa en tävling och belöna den som lyckas hitta en köpare åt dig via sociala medier?
Objektsbeskrivningen är en skriftlig beskrivning av din bostad. Den ska innehålla uppgifter som yta, rumsbeskrivning, driftskostnader och så vidare, men också bra bilder som visar din bostad på ett rättvist och attraktivt sätt.
Objektsbeskrivningen skrivs av mäklaren men det är du som är ansvarig för vad som står i den. Innan objektsbeskrivningen publiceras av mäklaren så ska du bli tillfrågad att läsa igenom den. Har du några synpunkter ska du diskutera dem med mäklaren. Om något är direkt felaktigt i beskrivningen kan du bli skadeståndsskyldig.
Det ska finnas en energideklaration när du ska sälja din bostad, detta gäller både hus och bostadsrätt (fritidshus omfattas inte). Det är ägaren av byggnaden som ska se till att en energideklaration är utförd. Gäller det hus och villa så är det oftast säljaren men när det är bostadsrätt är det bostadsrättsföreningen som ansvarar för att en energideklaration är gjord.
Energideklarationen ska kunna visas upp vid visningen eller skickas till den tänkta köparen. Energiprestanda ska numera finnas med i annonsen vid försäljningen. Detta är säljarens ansvar, oavsett om det är hus eller bostadsrätt.
Om du bor i bostadsrätt kontakta styrelsen i din bostadsrättsförening för att höra efter om energideklaration är upprättad.
Om du bor i hus kontakta en certifierad energiexpert i god tid för att göra en energideklaration. Sök energiexpert här. Tänk på att om du inte har gjort en energideklaration har köparen rätt att beställa en på din bekostnad senast sex månader efter tillträdet.
Det är viktigt att bostaden är städad och iordninggjord inför fotografering och visning. Vill du göra iordning bostaden själv går det bra men ta då gärna hjälpa av den checklista som mäklarna brukar tillhandahålla. Checklistan innehåller ”att göra-saker” inför fotograferingen. Följer du den får spekulanterna ett bättre intryck av bostaden vilket kan öka chansen till en lyckad försäljning.
Det finns även professionell hjälp att få i form av "homestylister" som hjälper till att få bostaden stylad inför fotografering och visning. Att anlita en professionell stylist kan öka chanserna till en lyckad försäljning.
En stylist kan hjälpa till med allt från rådgivning till att både hyra in möbler och göra all förberedelse inför fotografering och visning.
De bor inte i bostaden så de ser den med nya ögon och kan bland annat hitta lösningar på möblering som du själv inte hade tänkt på.
Många mäklarbyråer samarbetar med homestylister, så är du intresserad kan du prata med mäklaren.
Om du vill spara pengar, är händig eller tycker det är skoj att fixa – ta hjälp av en stylist med enbart rådgivning. Du får då tips vad du kan göra, till exempel hur du kan möblera om och vad du borde rensa bort för att skapa rymd eller så mycket känsla som möjligt. Kostar mindre men du får göra stylingen själv.
Om du känner att du inte har kunskapen/känslan själv, ta hjälp av proffsen. Styling lönar sig, oavsett om du gör det själv eller tar hjälp utifrån.
Saki Carapanos, Södermäklarna i Stockholm
Homestyling passar alla! Det blir lätt att man förälskar sig i sitt eget boende och ibland behöver man idéer utifrån.
Isabella Karaszi, ERA Håkan Sköld Fastighetsbyrå i Malmö
Du bestämmer med mäklaren när visningen ska ske. Det vanligaste är att den sker under en helg och kanske ytterligare en kväll under kommande vecka. Visningstiden är oftast tänkt att vara 1-2 veckor efter att den lagts ut till försäljning.
Under visningen är mäklaren ansvarig och har oftast en lista där intresserade skriver upp sig. Säljaren är inte med på själva visningen. Du blir däremot informerad om hur visningen har gått direkt efteråt. Kommer det för få personer på visningen kan det bli aktuellt med fler visningar.
Det finns olika typer av visningar.
Det är upp till dig vilken typ av visningar du vill tillhandahålla.
Inför visningen är det bra om du har städat och gjort fint. Försök sträva efter att ha bostaden i samma skick eller bättre än när den fotograferades. Detta eftersom det ofta skapar ett bättre intryck hos spekulanterna. Följ återigen den checklista som mäklaren gett dig.