Säkerhet

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster.

På SBAB arbetar vi därför ständigt för att tjänsterna vi tillhandahåller på sbab.se ska vara säkra och uppdaterade. Samtidigt har du som användare ett ansvar för att skydda din dator och dina uppgifter.

Säker identifiering

BankID och e-legitimation

Med e-legitimation kan du identifiera dig på nätet på ett säkert sätt som motsvarar att du legitimerar dig med ID-kort, körkort eller pass.

Du behöver identifiera dig för att kunna använda våra tjänster på internet. BankID är en elektronisk legitimation för identifiering och underskrift på webben som är lika personlig som ett fysiskt ID-kort eller ett körkort. BankID ges ut av bankerna gemensamt och skyddas av ett omfattande utvecklingsarbete samt av ditt personliga lösenord.

SBAB:s internetbank stöder dessa e-legitimationer:

  • Mobilt BankID – e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor
  • BankID på kort – lagras på ett kort med chip
  • BankID på fil – sparas på din dator

Med ett Mobilt BankID har du alltid med dig din elektroniska legitimation. Mobilt BankID kan användas i mobilappar och e-tjänster i datorer, mobiltelefoner och surfplattor och möjliggör också en säker identifiering på publika datorer. Om du vill skaffa denna e-legitimation kontaktar du någon av de utgivande bankerna som har Mobilt BankID.

Säkerhetsdosa och BankID ersätter telefonkod

Inom kort försvinner möjligheten att använda telefonkod. Allra enklast kommer du hädanefter att kunna identifiera dig över telefon och logga in på sbab.se med Mobilt bankID.

Du som inte har möjlighet att använda BankID kommer att kunna beställa en säkerhetsdosa från kundcenter på 0771-45 30 00. Här hittar du manualen för säkerhetsdosan.

Spärra

Spärra BankID

Om du misstänker att någon har fått tillgång till din e-legitimation kontaktar du utgivaren av ditt BankID eller e-legitimation.

Spärra telefonkod

Om du misstänker att någon har fått tillgång till din telefonkod ringer du kundcenter på 0771 - 45 30 00 och spärrar den. Du behöver inte identifiera dig för att spärra telefonkoden via kundcenter.

Övrigt

Internetsäkerhet – skydda din dator

Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt.

Du behöver själv se till att din dator är skyddad, men också tänka på att använda dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Lösenord och koder är värdehandlingar och de ska inte vara åtkomliga eller lånas ut till någon annan.

Undvik om möjligt att göra bankärenden från en publik dator. Om du gör det, var noga med att logga ut och stänga ned webbläsaren när du är klar med dina bankärenden.

Skydda din dator genom att:

  • Stänga av den när den inte används, särskilt om du har fast internetuppkoppling.
  • Alltid ha ett uppdaterat virusskydd, ett antispionprogram och en brandvägg.
  • Regelbundet uppdatera datorns operativsystem och webbläsare.
  • Skydda ditt trådlösa nätverk.
  • Inte öppna bifogade filer i e-posten utan eftertanke.
  • Ladda ned med försiktighet. Undvik okända webbplatser eftersom det ökar risken.
  • Aldrig lämna ut personliga uppgifter – se upp för nätfiske (phishing).
  • Vara noga med lösenord – välj dem med omsorg, byt ofta och håll dem hemliga

Om du upplever att något är konstigt bör du stänga av internet på din dator. Läs mer om hur du skyddar din information DinSäkerhet.se.

Ansvar för riktigheten i lämnade uppgifter

En sökande ska intyga på heder och samvete att de uppgifter som lämnas till SBAB är riktiga och fullständiga. Om det inträffar något som väsentligt påverkar ekonomin negativt, t.ex. sänkt lön eller ökad skuldsättning ska sökanden omedelbart underrätta banken om detta. Det kan vara straffbart att lämna oriktiga uppgifter.

Identitetsstöld

Identitetsstöld innebär att någon använder dina personuppgifter och t.ex. ansöker om lån, öppnar bankkonto, belånar en fastighet, tecknar telefonabonnemang eller köper saker i ditt namn, för dina pengar. Ofta tar det ett tag innan det upptäcks. Ha därför kontroll på dina id-handlingar, t.ex. om de kopieras. Var vaksam på okända kreditupplysningar om dig och polisanmäl direkt om du inte känner igen vad som ligger bakom. Om du blir utsatt måste du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Läs mer om identitetsstöld hos Polisen.

Bedrägerier

Det finns många typer av bedrägeriförsök. Om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad. Bedragare använder även sociala medier (t.ex. ett kapat konto på Facebook) för att göra det svårare för dig att genomskåda ett eventuellt bedrägeriförsök.

Vill du veta hur du skyddar dig mot bedrägerier?