Tillgänglighet för SBAB
SBAB vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Här beskriver vi hur vår webbplats och app uppfyller lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgängliga är SBAB:s digitala tjänster
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen och appen inte är helt tillgängliga.
- Hos oss kan du som kund endast logga in via BankID.
- Vi har tillgängliggjort information om våra banktjänster och avtal, men ska du signera ett bolån behöver du göra det på papper.
- I vissa särskilda fall kommer lånehandlingarna att skickas som papper. Om det sker så meddelar vi detta i förväg.
- Våra sparkonton är tillgängliga, men inte om du vill sätta in pengar via tjänsten Tink.
- Vi ställer ibland frågor om användarupplevelsen. Det görs med hjälp av tjänsten Panelista, som inte är helt tillgängliggjord.
Rapportera bristande tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra våra digitala tjänsters tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen och appen är delvis förenlig med lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt. Vi arbetar löpande med att åtgärda kända tillgänglighetsproblem.
Webben
- Texter och bilder har ibland otillräcklig kontrast.
- Ibland går det inte att hoppa över innehåll.
- Ordningen kan vara felaktig eller ologisk för skärmläsaranvändare.
- Tabb-fokus kan ibland vara otydligt eller saknas helt.
- Ibland saknas tydliga felmeddelanden.
- Information om vad du ska göra om något blir fel saknas ibland.
- Det förekommer länkar som inte är tydligt urskiljbara.
Appen
- Bilder och ikoner som inte bär någon mening kan ibland göra att det blir rörigt, samt ta fokus från texten om du använder skärmläsare.
- Vissa bilder och grafiska element saknar eller har otillräcklig beskrivning.
- Rubriker är inte alltid kodade som rubriker.
- Det är inte alltid tydligt vilka element som är markerade för skärmläsaranvändare.
- Vissa listor är inte kodade som listor.
- När du går in på vissa sidor hamnar inte fokus överst om du använder skärmläsare.
- Innehållet är framför allt begränsat till porträttläge.
- På några sidor syns inte allt innehåll när texten förstoras mer än 190%.
- Det går inte att ta del av all funktionalitet i appen med endast tangentbord.
- Ibland saknas tydliga felmeddelanden.
- Knappar kan vara felkonstruerade, sakna tydliga beskrivningar samt information om vilken funktion de har.
- Inmatningsfält kan sakna tydlig återkoppling för skärmläsaranvändare.