Tillgänglighet för SBAB

SBAB vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Här beskriver vi hur vår webbplats och app uppfyller lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

 

Hur tillgängliga är SBAB:s digitala tjänster

Vi strävar efter att vår webbplats, app och våra digitala tjänster ska kunna hanteras och förstås av alla användare, oavsett funktionsvariation. Och oberoende av vilka hjälpmedel du använder. Detaljerad information om våra tillgänglighetsbrister hittar du längre ner på sidan. Men följande är generella tillgänglighetsproblem:

  • Inloggning på sbab.se sker framför allt genom BankID. Här hittar du vanliga frågor och svar om hur du loggar in.
  • Vi har tillgängliggjort information om våra banktjänster och avtal, men ska du signera ett bolån behöver du göra det genom att skriva ut och signera dokumenten.
  • I vissa särskilda fall kommer lånehandlingarna att skickas till dig på papper. Om det sker meddelar vi detta i förväg.

Om du inte kan använda delar av sbab.se eller appen

Om du behöver nå innehåll från SBAB som inte är tillgängligt för dig, vänligen kontakta vår kundservice via mejl eller ring 0771-45 30 00 för hjälp.

Rapportera bristande tillgänglighet

Har du upptäckt brister i tillgängligheten? Meddela oss om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan. Eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav. Vi vill gärna ha dina synpunkter så att vi kan förbättra oss.

Hur vi uppfyller kraven

Våra digitala tjänster är delvis förenliga med lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, på grund av de brister som beskrivs nedan.

 

Hur vi testar

Som utgångspunkt har en rapportmall använts som speglar kraven inom EN 301 549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 .

  • Vi går igenom webbplatsen och apparna manuellt, med skärmläsare och tangentbord.
  • Vi använder automatiska testverktyg.
  • Vi genomför användningstester med personer med olika funktionsnedsättningar.
  • Tillgänglighetsexperter från Axess Lab har genomfört oberoende tillgänglighetsgranskningar.
  • Vi ser över språket med hjälp av en specialist inom klarspråk.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt. Vi arbetar löpande med att åtgärda kända tillgänglighetsproblem.

sbab.se

www.sbab.se kan du ansöka om lånelöfte, bolån, privatlån och flytt av bolån. Du kan också räkna på hur mycket du har möjlighet att låna och få en uppskattning av din bolåneränta. Webbplatsen innehåller information om våra lån, sparkonton och andra tjänster. Du hittar även råd om boendeekonomi och hur du kan skydda dig mot vanliga risker.

  • Texter och bilder har ibland otillräcklig kontrast.
  • Ibland går det inte att hoppa över innehåll.
  • Ordningen kan vara felaktig eller ologisk för skärmläsaranvändare.
  • Tabb-fokus kan ibland vara otydligt eller saknas helt.
  • Ibland saknas tydliga felmeddelanden.
  • Information om vad du ska göra om något blir fel saknas ibland.
  • Det förekommer länkar som inte är tydligt urskiljbara.
  • Vissa bilder har inte alternativ text.
  • Formulär saknar ibland tydliga fältetiketter/ledtexter.
  • Grafik, texter, och bilder har ibland otillräcklig kontrast. Bristen finns i både mörkt och ljust läge.
  • Mörkt läge fungerar inte i alla delar på sbab.se.

När du loggat in på sbab.se

I vår inloggade webb kan du följa och hantera ditt sparande, dina lån och andra bankärenden. Du kan bland annat öppna sparkonton, göra överföringar och planera ditt sparande. Det är också möjligt att ansöka om lånelöfte och bolån, justera amortering, binda räntan samt ta del av aktuella villkor och dokument. Här kan du uppdatera dina uppgifter och kommunicera med oss på ett tryggt och säkert sätt.

  • Vissa texter kan ha ett komplicerat språk och vara svåra att förstå.
  • Information är ibland dold för skärmläsare.
  • Om du trycker på “visa mer” läser skärmläsaren inte alltid upp all information på sidan.
  • På några sidor blir texten svår att läsa när texten förstoras. Du kan också behöva skrolla i sidled för att komma åt innehållet.
  • En del knappar är inte kodade på rätt sätt.
  • Rubriker är inte alltid kodade som rubriker.
  • Ibland saknas tydliga felmeddelanden.

Appen

I vår app kan du följa och hantera ditt sparande, dina lån och andra bankärenden. Du kan bland annat öppna sparkonton, göra överföringar och planera ditt sparande. Appen gör det också möjligt att ansöka om lånelöfte och bolån, justera amortering, binda räntan samt ta del av aktuella villkor och dokument. Här kan du uppdatera dina uppgifter och kommunicera med oss på ett tryggt och säkert sätt.

  • Bilder och ikoner som inte bär någon mening kan ibland göra att det blir rörigt, samt ta fokus från texten om du använder skärmläsare.
  • Vissa bilder och grafiska element saknar eller har otillräcklig beskrivning.
  • Rubriker är inte alltid kodade som rubriker.
  • Det är inte alltid tydligt vilka element som är markerade för skärmläsaranvändare.
  • Vissa listor är inte kodade som listor.
  • När du går in på vissa sidor hamnar inte fokus överst om du använder skärmläsare.
  • Innehållet är framför allt begränsat till porträttläge.
  • På några sidor syns inte allt innehåll när texten förstoras mer än 190%.
  • Det går inte att ta del av all funktionalitet i appen med endast tangentbord.
  • Ibland saknas tydliga felmeddelanden.
  • Knappar kan vara felkonstruerade, sakna tydliga beskrivningar samt information om vilken funktion de har.
  • Inmatningsfält kan sakna tydlig återkoppling för skärmläsaranvändare.

Pdf-dokument

  • Språket kan ibland vara svårt att förstå.
  • Ibland saknas alternativ text för SBAB:s logotyp.
  • Länkar går inte alltid att klicka på.
  • Ibland förekommer texter som bilder. De kommer inte att läsas upp av skärmläsare.
  • Hänvisningar i form av asterisker kan vara svåra att hitta.
  • Asterisker är inte alltid länkade på rätt sätt för skärmläsaranvändare.
  • Listor läses inte alltid upp som listor.

Externa tjänster och partners till SBAB

  • Du kan sätta in pengar på ditt sparkonto via Tink, men tjänsten har vissa tillgänglighetsbrister.
  • SBAB erbjuder en förmånlig hemförsäkring hos If. Den information om försäkringen som If skickar är en pdf och fungerar inte bra med skärmläsare.
  • SBAB gör ibland kundundersökningar med hjälp av Panelista, som inte är tillgängliggjord.
  • Om du ska signera privatlån digitalt så sker det via Scrive, som har vissa tillgänglighetsbrister.

Tillsynsmyndighet

Post- och telestyrelsen (PTS) har ansvaret för tillsyn över lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Om du inte är nöjd med hur SBAB hanterar dina synpunkter på vår tillgänglighet kan du kontakta Post- och telestyrelsen (PTS).

Förbättringar sker löpande och senaste bedömningen gjordes juni 2025.