Lånelöfte

Här hittar du vanliga frågor och svar om lånelöfte.

Hur ansöker jag om lånelöfte?

Vi har samlat all information om hur du ansöker om lånelöfte här.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Jag kollar på bostäder i olika kommuner, ska jag göra ett lånelöfte per kommun?

Nej, det räcker att du gör ett lånelöfte. Sedan loggar du in i internetbanken och anpassar ditt lånelöfte efter de bostäder du kollar på med hjälp av vårt smarta lånelöfte.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vad är ett lånelöfte?

Ett lånelöfte är en bedömning av din ekonomi, inte av en specifik bostad. Med vårt smarta lånelöfte kan du dock anpassa ditt lånelöfte till olika boenden som du är intresserad av. Det gör du enkelt i internetbanken efter att ditt lånelöfte beviljats.

Med lånelöftet vet du vad din ekonomi klarar och vad du har att röra dig med, och det baseras på uppgifterna som du själv anger i ansökan. Därför är det viktigt att du redan från början uppger riktiga uppgifter i ansökan, exempelvis om din inkomst och antal barn i hushållet.

Lämna utrymme i ditt lånelöfte och sök bostäder som ligger under ditt lånelöftestak. Det finns inga krav på att du behöver låna mer för att du har ett högre lånelöfte.

Hos oss ansöker du alltid om lånelöftet digitalt.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Jag vill ändra en uppgift i mitt lånelöfte, hur gör jag?

Du kan själv räkna på och anpassa ditt lånelöfte efter de bostäder du kollar på genom att logga in i internetbanken. Där ändrar du själv uppgifter som:

  • Om du söker villa eller bostadsrätt
  • Kommun du letar boende i
  • Kontantinsats
  • Månadsavgift till bostadsrättsföreningen eller boyta för villa

Gör du ändringarna inom 3 månader från det att du gjorde ditt första lånelöfte så tar vi ingen ny kreditupplysning. När du ändrar förutsättningarna för lånelöftet kan du också få nya tips om andra bostäder som kan passa dig.

Det är viktigt att du anpassar ditt lånelöfte om du börjar leta efter andra bostäder som skiljer sig mot de som du först ansökte om. Till exempel om du börjar leta efter bostäder i en annan kommun, om villan du hittat är betydligt större, eller om månadsavgiften till bostadsrättsföreningen är högre.

Om du vill ändra någon annan uppgift än de som du själv kan ändra i internetbanken behöver du kontakta vår kundservice.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Jag kan inte anpassa mitt lånelöfte i internetbanken, varför inte?

1. Du har i din ansökan valt att behålla befintlig bostad. På grund av tekniska begränsningar kan vi tyvärr inte erbjuda dig som behåller en befintlig bostad att anpassa ditt lånelöfte i internetbanken.

2. Om du har stämt av ditt lånelöfte via telefon med vår kundservice så har vi behövt göra särskilda anpassningar i ditt lånelöfte som gör att vi inte längre kan erbjuda ett smart lånelöfte.Vår kundservice meddelar dig då om du inte längre kan använda det smarta lånelöftet. 


Tips till dig som har en sommarstuga, övernattningslägenhet eller annan bostad
är att lämna utrymme i ditt lånelöfte och söka bostäder som ligger under ditt lånelöftestak. Ofta blir det budgivning och det är enklare för dig att i förväg veta att du har utrymme att lägga bud utan att behöva ansöka om ett nytt lånelöfte vid varje enskilt tillfälle.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!