För andra året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.
När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 76,9 inom kundnöjdhet, vilket är väsentligt över branschsnittets 69,7. För fastighetslån är det tredje året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet som med ett betyg på 78,9 placerar sig långt över branschsnittets 72,0.
- Det är otroligt roligt att vi i år igen har Sveriges nöjdaste kunder. Vi har ett tydligt, enkelt och transparent erbjudande, vilket uppskattas mycket av våra kunder. Det är också väldigt roligt att se att hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder, säger Klas Danielsson, VD SBAB.
Det som utmärker de banker som får högst placering är enligt SKI främst enkelhet, både vad gäller att bli kund och vara kund, och att de får goda betyg för sina digitala tjänster. Utöver detta lägger kunderna även vikt vid faktorer som hållbarhet och samhällsansvar.
- På SBAB skiljer vi inte på affärsmål och hållbarhetsmål utan grunden för vår verksamhet är hållbarhet. Vi är en del av lösningen till många av de utmaningar som samhället står inför. Det är glädjande att hållbarhet värderas högt bland bankkunder, det påverkar hela branschen i en positiv riktning, säger Klas Danielsson.
Om Svenskt Kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex Bolån 2020: Datainsamlingen pågick under oktober - november 2020. Totalt samlades 2037 intervjuer in.
Svenskt Kvalitetsindex Fastighetslån 2020: Datainsamlingen pågick mellan oktober - november 2020. Totalt samlades 926 intervjuer in.
Erik Bukowski, Presschef, 072-451 79 37, erik.bukowski@sbab.se