Pressmeddelande | 2020-09-14

SBAB sänker bundna bolåneräntor

Från och med måndag 14 september sänker SBAB listräntan för bolån med 3 års bindningstid med 0,10 procentenheter. Listräntorna för bolån med 2, 4 och 5 års bindningstid sänks med 0,05 procentenheter. För övriga bindningstider lämnas listräntorna oförändrade. Ändringarna sker till följd av att marknadsräntorna gått ned vilket medfört minskade upplåningskostnader och stigande bolånemarginaler.

Bostadsmarknaden har under Coronapandemin visat en stabilitet och styrka som förvånat många med både hög omsättning och stigande bostadspriser. Allmänhetens intresse för att söka ny bostad ligger på rekordnivåer. Det ser vi bland annat genom besökstrafiken på Sveriges största bostadssajt booli.se. I augusti ökade antal besökare på Booli med 50 procent till 1 500 000 antal besökare jämfört med året innan. Booli är en tjänst från SBAB.

Booli är Sveriges största bostadssajt eftersom flest bostadsannonser finns på Booli. Som exempel fanns det 41 889 bostadsannonser på Booli den 7 september 2020 medan det samtidigt bara fanns 25 545 bostadsannonser på Hemnet, det vill säga 64 procent fler bostadsannonser fanns på Booli. Booli täcker in hela marknaden och har Sveriges största utbud av bostäder till salu, nyproduktion, ”snart till salu” och slutpriser.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån. Listräntorna gäller även för bolån förmedlade via SBAB:s samarbetspartner Sparbanken Syd. Såsom tidigare kommunicerats är detta samarbete under avveckling.

Bindningstid

Förändring (procentenheter)

Listränta (%)

3 månader

1,74

1 år

1,74

2 år

3 år

1,64

4 år

5 år

7 år

1,94

10 år

2,24

SBAB:s modell för räntesättning är enkel och transparent. Bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden slipper förhandla om bolåneräntan och SBAB ställer inga krav på andra bankengagemang. Du kan enkelt räkna ut vilken ränta du erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

Om bostaden är energieffektiv blir bolåneräntan ännu lägre genom en ränterabatt om 0,10 procent för energiklass A och B samt 0,05 procent för energiklass C. Bolånet blir då ett så kallat Grönt bolån.

Erik Wennergren, Presschef, 072-451 79 37, erik.wennergren@sbab.se