Pressmeddelande | 2019-07-10

Mäklarbarometern tredje kvartalet: Färre villor till salu i Stor-Malmö

Enligt Malmös fastighetsmäklare kommer utbudet av småhus till salu minska under tredje kvartalet medan antalet bostadsrätter till salu förblir oförändrat. Efterfrågan blir oförändrad till ökande på både bostadsrätter och småhus.

I SBAB:s Mäklarbarometer har fastighetsmäklare verksamma i landets tre storstadsregioner sedan 2005 fått bedöma marknadsläget utifrån en rad parametrar. Mäklarna bedömer hur senaste kvartalet varit och gör en prognos över kommande tre månader. I och med att fastighetsmäklarna kommer så nära hur både köpare och säljare resonerar kan de tidigt fånga upp det som senare syns i statistiken.

Så här bedöms utbudet bli tredje kvartalet:

Öka

Oförändrat

Minska

Bostadsrätt

Radhus/Villa

Källa: Mäklarbarometern SBAB, andel i procent.

- I Malmö bedöms utbudet av småhus minska. Ett redan lågt utbud, till skillnad från i Stockholm och Göteborg, kan vara en förklaring till att utbudet bedöms minska än mer. Den som står i begrepp att byta boende på villamarknaden törs kanske inte ta steget då man inte hittar något annat att flytta till, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Så här bedömer Malmömäklarna prisutvecklingen tredje kvartalet:

Ökar kraftigt

Ökar något

Oförändrat

Minskar något

Minska kraftigt

Bostadsrätt

Radhus/Villa

Källa: Mäklarbarometern SBAB, andel i procent.

- Nyligen kom besked om att räntan lämnas oförändrad. Svensk ekonomi går stark, vi har många människor i arbete vilket speglas i fastighetsmäklarnas prognos om bostadspriserna. Det har skett en anpassning till amorteringsreglerna och att det finns en tilltro till marknaden, vilket förstås påverkar, avslutar Claudia Wörmann.

Fakta om SBAB:s Mäklarbarometer
SBAB:s Mäklarbarometer är en kvartalsvis enkät till 220 fastighetsmäklare i StorStockholm, StorGöteborg och StorMalmö som genomförts sedan 2005. Den görs av Origo Group på uppdrag av SBAB. Den senaste enkäten gjordes från 3 till 17 juni. För fler tabeller och diagram hör gärna av dig.

Claudia Wörmann, Boendeekonom, 070-990 68 14, claudia.wormann@sbab.se

Erik Wennergren, Presschef, 072-451 79 37, erik.wennergren@sbab.se