Så skyddar du dig mot bedrägerier

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster. På SBAB arbetar vi därför ständigt med att tjänsterna vi erbjuder ska vara säkra. Samtidigt är det viktigt för oss att du som använder våra tjänster är medveten om hur bedragare kan gå tillväga för att försöka lura dig.

Måste du spärra ditt konto?

Om du drabbats av ett bedrägeri och snabbt måste spärra ditt sparkonto hos oss kan du ringa vår kundservice på våra ordinarie öppettider måndag-lördag, på telefonnummer 0771-45 30 00.

Om du behöver spärra ditt konto på en söndag kan du ringa oss mellan 13-16 på telefonnummer 0771-40 00 21. På söndagar kan vi inte hantera andra ärenden än kontospärr om du blivit utsatt för bedrägeri.

Just nu pågår det bedrägerier i samhället

  • Logga aldrig in med Bank ID på någon annans uppmaning
  • Överför aldrig pengar på någon annans uppmaning
  • Om du är det minsta misstänksam: motring till ett telefonnummer du själv sökt fram


Om du har blivit utsatt för bedrägerier

Olika typer av bedrägerier och hur du kan skydda dig

Nätfiske, "phishing"

Telefonbedrägeri, "vishing"

Bedrägeri via sms, "smishing"

Bedrägerier via internetbaserade auktionssajter

Romansbedrägeri

"Nigeriabrev"

Spoofing

Social manipulation

Undvik att utnyttjas som penningmålvakt

Vad är penningmålvakt?

Till dig som är förälder

Läs mer

Ökad trygghet med säker start i BankID för telefoni

Så här ser det ut i Mobilt BankID när vi på SBAB har ringt upp dig som kund och du ska identifiera dig. Om du trycker ja, kommer säkerhetsfrågan att försvinna och du kan identifiera dig som vanligt med din säkerhetskod.

Så här ser det ut i Mobilt BankID när du som kund har ringt upp oss på SBAB och ska identifiera dig. Om du trycker ja, kommer säkerhetsfrågan att försvinna och du kan identifiera dig som vanligt med din säkerhetskod.