Så skyddar du dig mot bedrägerier

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster. På SBAB arbetar vi därför ständigt med att tjänsterna vi erbjuder ska vara säkra. Samtidigt är det viktigt för oss att du som använder våra tjänster är medveten om hur bedragare kan gå tillväga för att försöka lura dig.

Måste du spärra ditt konto?

Om du drabbats av ett bedrägeri och snabbt måste spärra ditt sparkonto hos oss kan du ringa vår kundservice på våra ordinarie öppettider måndag-lördag, på telefonnummer 0771-45 30 00.

Om du behöver spärra ditt konto på en söndag kan du ringa oss mellan 10-16 på telefonnummer 0771-40 00 21. På söndagar kan vi inte hantera andra ärenden än kontospärr om du blivit utsatt för bedrägeri.

Falska samtal

Vi ringer endast upp dig som har ett pågående ärende eller om du har valt att bli uppringd. För att kunna prata om ditt engagemang eller svara på dina frågor behöver du identifiera dig med BankID.

Vi kommer aldrig att ringa upp och be dig uppge ditt BankID-lösenord eller koder till din bankdosa. Om detta händer ska du alltid avsluta samtalet direkt. Om du är det minsta osäker på var samtalet kommer från eller upplever att något är fel eller konstigt bör du lägga på och istället kontakta vår kundservice direkt på 0771-45 30 00.


Om du tror eller vet att du har blivit utsatt för bedrägerier

Olika typer av bedrägerier och hur du kan skydda dig

Nätfiske, "phising"

Telefonbedrägeri, "vishing"

Bedrägeri via sms, "smishing"

Bedrägerier via internetbaserade auktionssajter

Romansbedrägeri

"Nigeriabrev"

Spoofing

Social manipulation

Undvik att utnyttjas som penningmålvakt

Vad är penningmålvakt?

Till dig som är förälder

Läs mer