Vi stödjer inte din version av webbläsare och vissa funktioner på sidan kanske därför inte fungerar. Vänligen uppgradera till den senaste versionen. Ignorera

Kundservice

Skydda dig och din dator

Så skyddar du datorn mot angrepp

Det förekommer att bankkunder på Internet utsätts för försök till angrepp via epostutskick, besök på skadliga webbsidor m.m. Syftet med angreppen är att få den angripna datorn att lämna ut inloggningsuppgifter och andra personliga uppgifter. Det är därför viktigt att du vidtar åtgärder för att skydda din dator.

Vi arbetar ständigt med att förbättra säkerheten vid användandet av våra tjänster för att uppfylla våra kunders krav på personlig integritet, sekretess och säkerhet. I detta ingår att vi behandlar dina uppgifter på ett sådant sätt att ingen obehörig får del av dem. Men för att säkerheten ska bli så stark som möjligt krävs att även du som kund hjälper till och själv skyddar dina uppgifter.

På senare år har en ny typ av bedrägerier drabbat ett antal bankkunder. Genom en så kallad trojan försöker bedragare att komma över inloggningsuppgifter till Internetbanken och andra personliga uppgifter. Angreppen sker inte mot SBAB:s säkerhetssystem, utan istället försöker angriparen komma in i din personliga eller ditt företags dator, där skyddet kan vara svagare. Därför är det viktigt att du har ett bra virusskydd med brandvägg och ständigt håller ditt virusskydd uppdaterat.

Trojanerna är sofistikerade och det kan vara svårt att avgöra om man är drabbad. Ett tecken på att datorn har infekterats av en trojan, kan vara att man uppmanas att ange sina personliga koder flera gånger på ett sätt som avviker mot det normala. Ett annat kan vara att inloggningssidan till SBAB Internettjänst ser annorlunda ut. Detta kan vara ett tecken på att din dator är angripen och att du i själva verket hamnat på en annan sida än SBAB:s.

Om du upplever att något är konstigt bör du stänga av din dator och direkt kontakta vår kundservice på telefon 0771-45 30 00.

Skydda dig mot bedrägerier

Det finns några enkla men viktiga saker att tänka på.

Lämna aldrig ut dina lösenord, koder, engångskoder eller kortnummer till någon över telefon, e-post, osäkra hemsidor eller på annat sätt även om personen ifråga påstår sig vara från banken, polisen eller en god vän. Vi ber aldrig att du ska uppdatera dina kunduppgifter eller liknande på något av dessa sätt.

Se till att virusskydd, antivirusprogram och brandvägg är uppdaterade.

Försäkra dig om att webbplatser du loggar in på har ett godkänt säkerhetscertifikat. I många webbläsare visas detta genom att det står ett litet ”s” efter ”http” i webbadressen (t ex https://www.sbab.se/ när du loggar in hos oss) men det kan också visas genom ett litet lås bredvid webbadressfältet eller liknande.

Ta gärna del av uppdaterad information på Bankföreningens hemsida banksakerhet.se. Bankföreningen är en samarbetsorganisation för alla banker i Sverige.

Om du har drabbats av en trojan eller annat virus är det mycket viktigt att få bort det så snabbt som möjligt. Det innebär ofta att du måste installera om datorns operativsystem. Dessa åtgärder ska göras innan du loggar in igen. Hur du gör för att installera om datorns operativsystem framgår av instruktionen till din dator. Du kan också rådfråga din datorleverantör.