SBAB höjer sparräntan till 1,25 procent

SBAB höjer sparräntan för privatkunder med 0,25 procentenheter till 1,25 procent. Förändringen träder i kraft idag torsdag 8 september.

Förändringen innebär att SBAB fortsatt erbjuder högst sparränta av landets större banker.

- Till följd av stigande marknadsräntor och Riksbankens höjningar av styrräntan har räntorna på både bundna och rörliga bolån ökat den senaste tiden. Till skillnad från de allra flesta andra banker tycker vi att det är rimligt att räntorna på inlåning följer med uppåt när räntorna höjs på bolånen. Vårt kunderbjudande står sig därför mycket väl i jämförelse med storbankernas nollränta, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

Privatkunder hos SBAB har fri flytträtt och fria uttag utan någon bindningstid. Insatta medel hos SBAB omfattas av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att sparbelopp upp till 1 050 000 kronor är skyddade av staten genom Riksgälden.

I samband med denna höjning för privatkunder höjer SBAB även inlåningsräntan för bostadsrättsföreningar och företag med 0,25 procentenheter.

Erik Bukowski, Presschef, SBAB. Tel: 0724-51 79 37. E-post: erik.bukowski@sbab.se