SBAB har nöjdast kunder - för tredje året i rad

För tredje året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.

När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 76,1 inom kundnöjdhet, att jämföra med branschsnittet 72,0. För fastighetslån är det fjärde året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 77,2, väl över branschsnittet på 72,0.

- Det är mycket glädjande att vi återigen har Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån. Det är tydligt att många uppskattar vårt tydliga erbjudande och transparenta prissättning. Vår ambition är att det ska vara tryggt och enkelt att vara kund hos SBAB, vår placering i SKI ser vi som ett kvitto på att det är rätt väg att gå, säger Mikael Inglander, tillförordnad VD SBAB.

I årets rapport lyfter SKI fram att det är flera element som är viktiga vid val av leverantör - bra service är minst lika viktigt som konkurrenskraftig prissättning.

- Våra medarbetare som möter privat- och företagskunder gör ett fantastiskt jobb med fokus på service och experthjälp. När kunder kontaktar oss får de alltid hjälp av en licensierad rådgivare, vilket garanterar en hög expertis och snabb handläggning. Detta, i kombination med ett konkurrenskraftigt erbjudande är en stor del av förklaringen till att kunderna ger oss så höga betyg på både privat- och företagssidan, säger Mikael Inglander.

Om Svenskt Kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex Bolån 2021: Datainsamlingen pågick under oktober - november 2021. Totalt samlades 1 812 intervjuer in.

Svenskt Kvalitetsindex Fastighetslån 2021: Datainsamlingen pågick mellan oktober - november 2021. Totalt samlades 829 intervjuer in.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Bukowski, Presschef, 072-451 79 37, erik.bukowski@sbab.se