Pressmeddelande | 2020-03-17

SBAB kopplar ihop bostadssök, mäklartjänster och bolån

SBAB kopplar som första bank ihop alla tjänster i bostadsresan. Att söka efter fastighetsmäklare, söka bostad och ta ett bolån blir nu en mer enhetlig kundupplevelse. Med början idag, lanseras en ny varumärkesprofil för SBAB med dotterbolagen Booli och HittaMäklare.

För fyra år sedan förvärvade SBAB Booli och HittaMäklare. Ett syfte med förvärvet var att utnyttja den gemensamma kraften i varumärkena för att ännu bättre kunna leverera på SBAB:s mission: Vi bidrar till Bättre boende och boendeekonomi. Nu tas nästa steg i samarbetet genom lanseringen av en ny varumärkesprofil som knyter varumärkena ännu närmare varandra, så att det blir tydligt för alla att de hör ihop, oavsett hur eller var man möte dem. Samtidigt anpassas designprofilen för att skapa en bättre upplevelse i digitala kanaler.

- Vi har höga tillväxtmål och för att lyckas med det behöver vi ständigt utvecklas. Vi har stora förväntningar på att den nya varumärkesprofilen ska bidra till ännu starkare varumärken, där det blir ännu tydligare att vi bidrar till bättre boende och boendeekonomi genom hela kundens boenderesa, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

Booli är en tjänst för att hitta, köpa och sälja bostäder. HittaMäklare hjälper kunderna att på ett enkelt och smidigt sätt hitta rätt mäklare för sin bostadsförsäljning. När det sen har blivit dags för affär erbjuder SBAB finansiering via bolån. Genom den nya varumärkesprofilen blir det totala erbjudandet tydligare och det blir lättare för kunderna att få rätt hjälp genom hela boenderesan; från drömmen om nytt boende till den slutgiltiga affären.

- Booli och HittaMäklare är i jämförelse med SBAB mindre kända varumärken. Genom att kopplas närmare samman med den kraft som finns i SBAB:s varumärke, så vet vi genom undersökningar att förtroendet för Boolis och HittaMäklares innehåll och tjänster ökar. Tjänsterna som vi tillsammans erbjuder kompletterar varandra på ett sätt som skapar stort värde för kunderna genom att underlätta hela boenderesan, säger Sebastian Wickert, VD Booli och HittaMäklare.

- Den röda tråden i kommunikation och marknadsföring blir det nya, tiltade utropstecknet, som vi hoppas ska skapa en stark igenkänning på sikt. Samtidigt skapar den känslan av vänlighet och lekfullhet – något som inte är ”perfekt” är lättare att gilla. När vi presenterar våra tjänster ihop, paketerade i en enhetlig design så blir det väldigt konkret att vi som partner kan erbjuda en helhetslösning för hela kundresan, säger Patrik Söder, marknadschef SBAB.

Förändringen påbörjas idag och kommer genomföras successivt under 2020. Den nya varumärkesplattformen är skapad tillsammans med reklambyrån NORD DDB Stockholm.

Erik Wennergren, Presschef, 072-451 79 37, erik.wennergren@sbab.se