Pressmeddelande | 2018-04-10

Kort bindningstid fortsatt vanligast på nya lån

Under mars valde 77 procent av de som tecknade nya bolån hos SBAB att binda räntan på tre månader. Det är en marginell ökning sedan februari då 76 procent valde tremånaders bindningstid.

Det mest populära valet bland de som tecknade nya bolån under mars var tremånaders bindningstid som 77 procent valde, vilket är en ökning med 1 procentenhet jämfört med februari. 11 procent valde ettårig bindningstid och 6 procent tvåårig bindningstid. 4 procent av de som tecknade nya bolån valde treårig bindningstid.

– Under en längre tid har ränteskillnaden på bolån med rörlig ränta (tremånaders) och lite längre bundna räntor (1-4 år) varit relativt liten, men rörlig ränta är fortfarande populärast. Mot bakgrund av att skillnaden är så liten är det förvånande att så få binder åtminstone en del av lånen. Det kan ge en trygghet i att veta exakt hur utgifterna kommer att se ut, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

I februari i år meddelade Riksbanken att de lämnar reporäntan oförändrad. Konjunkturen är stark och prognosen är att långsamma höjningar kan komma under andra halvan av 2018.

Andelen nya bolån med 1–3 månaders, 1–4 års och 5–10 års räntebindningstid

Tabell över fritidshusranking 2018

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Tabell över bindningstider för nya lån under februari 2018