Pressmeddelande | 2015-02-10

SBAB sänker bolåneräntorna till 1,99 procent på flera löptider

SBAB genomför idag en kraftig sänkning av bolåneräntorna med mellan 0,15–0,26 procent på samtliga bindningstider. Bolån med tre olika bindningstider – 3 mån, 1 år och 2 år – får nu samma bolåneränta, 1,99 procent. Ändringen gäller från och med idag, den 10 februari 2015. Samtidigt sänks inlåningsräntorna med 0,15–0,20 procent.

I tabellen nedan framgår SBAB:s aktuella utlåningsräntor för bostadslån till bostadsrätter, villor och fritidshus. Ränteändringen gäller även bostadslån förmedlade via SBAB:s samarbetspartners ICA Banken och Ikano Bank.

- Bolånemarginalerna har fortsatt att öka som en konsekvens av sjunkande marknadsräntor och billigare finansiering för SBAB. Vi anser att bolåneräntorna är mer transparenta när listprisräntorna ligger närmare den faktiska räntan som kunden får. Vi väljer därför att kraftigt sänka bolåneräntorna, säger Klas Danielsson, VD på SBAB.

Som en konsekvens av det låga ränteläget justeras även inlåningsräntorna enligt nedan, från fredag den 13 februari 2015.

Mer information om SBAB:s sparkonton och räntor finns på www.sbab.se/spara. I SBAB:s modell för räntesättning avgör lånebeloppets storlek och belåningsgraden vilken ränta som kunden erbjuds. SBAB:s kunder kan enkelt räkna ut vilken ränta de erbjuds på www.sbab.se/bolanekalkyl eller genom att kontakta kundservice på telefon 0771-45 30 00.

Klas Danielsson, VD SBAB
Telefon: 08-614 43 01, e-post: klas.danielsson@sbab.se