Pressmeddelande | 2014-11-17

SBAB chocksänker bolåneräntan

Från och med idag sänker SBAB räntan kraftigt för bolån med 5 års bindningstid. Räntan för bolån med 5 års bindningstid sänks med hela 0,65 % från 2,75 % till 2,10 %, vilket betyder att SBAB:s 5-årsränta till och med är lägre än 3-månadersräntan.

Bolåneräntorna med längre bindningstider är historiskt låga. Med dagens sänkning av 5-årsräntan till 2,10 % befinner den sig på en rekordlåg nivå.

- Vi vill erbjuda Sveriges bästa bolån, och en del i det är att ge riktigt bra erbjudanden. Vi anser att det är bra att minska sin risk genom att binda och låsa in sin boendekostnad till dagens låga ränteläge och vi vill med 2,10 % i femårsränta hjälpa fler att göra det, säger Klas Danielsson, VD på SBAB.

Kunder hos SBAB, som har ränteändringsdag och binder bolåneräntan på fem år senast den 19 december får den rekordlåga räntan. Kunder som köper ny bostad eller flyttar sitt bolån till SBAB och binder bolåneräntan på fem år får 2,10 %-räntan om bolånet utbetalas senast den 19 december.

I tabellen nedan framgår SBAB:s aktuella utlåningsräntor för bostadslån till bostadsrätter, villor och fritidshus.

Karin Hellgren, presschef SBAB
0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se