Pressmeddelande | 2014-10-29

SBAB sänker bolåneräntorna med upp till 0,20 %

Med anledning av fallande marknadsräntor och billigare marknadsfinansiering, bland annat på grund av Riksbankens räntesänkning, så sänker SBAB bolåneräntorna. Bolåneräntorna sänks med mellan 0,10 till 0,20 procentenheter beroende på bindningstid. Ändringen gäller från och med i morgon, den 30 okt 2014.

I tabellen nedan framgår SBAB:s aktuella utlåningsräntor för bostadslån till bostadsrätter, villor och fritidshus. Ränteändringen gäller även bostadslån förmedlade via SBAB:s samarbetspartners ICA Banken och Ikano Bank.

Riksbankens räntesänkning, sjunkande inflationsförväntningar och mycket kapital som söker investeringar på räntemarknaden har medfört att marknadsräntorna på alla löptider fortsatt att sjunka, samt att finansieringen har blivit ännu billigare, gör att SBAB nu sänker räntorna.

- Nu sänker vi bolåneräntorna kraftigt för andra gången på två veckor. Bolåneräntorna på längre löptider befinner sig på rekordlåga nivåer, vilket betyder att det nu är ett mycket intressant tillfälle att värna om sitt boende och låsa in sin boendekostnad genom att binda sina lån, säger Klas Danielsson.

I SBAB:s modell för räntesättning avgör lånebeloppets storlek och belåningsgraden vilken ränta som kunden erbjuds. SBAB:s kunder kan enkelt räkna ut vilken ränta de erbjuds på www.sbab.se/bolanekalkyl eller genom att kontakta kundservice på telefon 0771-45 30 00.

Karin Hellgren, presschef SBAB
0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se