Pressmeddelande | 2014-10-16

SBAB ändra bolåneräntorna

SBAB sänker räntan för lån med 3-månaders bindningstid med 0,07 procentenheter. Lån med ett till tio års bindningstid sänks med 0,07 till 0,20 procentenheter. Ändringen gäller från och med i dag, den 16 okt 2014.

I tabellen nedan framgår SBAB:s aktuella utlåningsräntor för bostadslån till bostadsrätter, villor och fritidshus. Ränteändringen gäller även bostadslån förmedlade via SBAB:s samarbetspartners ICA Banken och Ikano Bank.

- Marknadsräntorna har den senaste tiden fallit kraftigt samtidigt som marknadsfinansieringen har blivit billigare, vilket medför att vi sänker bolåneräntorna. De ränterabatter som olika aktörer ger till sina kunder har under hösten ökat, vilket är en signal att listprisräntorna behöver sänkas, säger Klas Danielsson, VD för SBAB.

I SBAB:s modell för räntesättning avgör lånebeloppets storlek och belåningsgraden vilken ränta som kunden erbjuds. SBAB:s kunder kan enkelt räkna ut vilken ränta de erbjuds på www.sbab.se/bolanekalkyl eller genom att kontakta kundservice på telefon 0771-45 30 00.

Håkan Höijer, Chef Privatmarknad SBAB
Telefon: 054-17 71 95, Mobil: 0706-72 51 96, hakan.hoijer@sbab.se