Skydda dig mot bedrägerier

Det är vanligt med bedrägerier i vårt samhälle. Här får du tips på hur du skyddar dig och lär dig känna igen varningssignaler. Läs också vad du ska göra om du har blivit utsatt för bedrägeri.

En klubba och ett okej märke

Spärra ditt sparkonto

Ring oss på 0771-40 00 21 om du blivit utsatt för bedrägeri och behöver spärra ditt sparkonto.

Öppettider
Måndag till fredag: 8:00–19:00
Lördag: 9:00–16:00
Söndag och röd dag: 9:00–16:00

Se våra avvikande öppettider.


Om du har blivit utsatt eller misstänker bedrägeri

Gå igenom stegen nedan om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri.

  1. Kontakta oss direkt
    Ring vår kundservice på 0771-40 00 21.

  2. Kontakta dina andra banker
    De flesta banker har spärrservice dygnet runt.

  3. Spärra ditt BankID
    Kontakta banken som du skaffat det genom.

  4. Gör en polisanmälan
    Du ska alltid göra en polisanmälan om du blivit utsatt för bedrägeri. Anmäl hos polisen.
En klubba och ett okej märke

Välj din egen gräns för överföringar


Tips på hur du skyddar dig

Var uppmärksam och stanna upp en stund. Fundera över hur du blivit kontaktad och vad personen vill att du ska göra.

  • Är det bråttom? Stanna upp och tänk efter
    Bedragare vill ofta att du ska bli stressad och rädd.

  • Avbryt samtal vid minsta osäkerhet
    Lägg på och ring vår kundservice på 0771–45 30 00.

  • För inte över pengar på någon annans uppmaning
    Vi ringer aldrig upp och ber dig föra över pengar.

  • Lämna aldrig ut personliga koder eller uppgifter
    Ingen bank eller myndighet ber dig logga in eller ge koder.

Så blir du svår att lura


Så här känner du igen ett bedrägeri

Bedrägerier kan se olika ut. Lär dig mer om de vanligaste formerna för att lättare känna igen om någon försöker utsätta just dig för bedrägeri.

Social manipulation

Telefonbedrägeri

Sms-bedrägeri

Romansbedrägeri

Investeringsbedrägeri

Fjärrstyrningsprogram