Så skyddar du dig mot bedrägerier

Vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du använder våra tjänster. På SBAB arbetar vi därför ständigt med att tjänsterna vi erbjuder ska vara säkra. Samtidigt är det viktigt för oss att du som använder våra tjänster är medveten om hur bedragare kan gå tillväga för att försöka lura dig.

Så spärrar du ditt konto

Om du drabbats av bedrägeri och behöver spärra ditt sparkonto ringer du oss på 0771-40 00 21.

Du når oss på våra ordinarie öppettider måndag—lördag:

  • Måndag—fredag: 8:00—19:00
  • Lördag: 9:00—16:00

Här hittar du avvikande öppettider.

Spärrservice har även öppet på söndagar om du blivit utsatt för bedrägeri.

  • Söndag: 13:00—16.00

Under 1 maj har vi öppet 13:00—16:00.

Det pågår bedrägerier i samhället

  • Logga aldrig in med e-legitimation, exempelvis BankID, på någon annans uppmaning
  • Överför aldrig pengar på någon annans uppmaning
  • Om du är det minsta misstänksam: motring till ett telefonnummer du själv sökt fram


Du kan välja en egen beloppsgräns för överföringar i internetbanken. Beloppsgränsen kan vara mellan 0—200 000 kronor. Det innebär att du kan sätta en lägre gräns i förebyggande syfte om du skulle bli utsatt för bedrägeri.

Om du har blivit utsatt för bedrägerier

Olika typer av bedrägerier och hur du kan skydda dig

Nätfiske, "phishing"

Telefonbedrägeri, "vishing"

Bedrägeri via sms, "smishing"

Bedrägerier via internetbaserade auktionssajter

Romansbedrägeri

"Nigeriabrev"

Spoofing

Social manipulation

Undvik att utnyttjas som penningmålvakt

Vad är penningmålvakt?

Till dig som är förälder

Läs mer