Skydda dig mot bedrägerier
Det är vanligt med bedrägerier i vårt samhälle. Här får du tips på hur du skyddar dig och lär dig känna igen varningssignaler. Läs också vad du ska göra om du har blivit utsatt för bedrägeri.
Ring oss på 0771-40 00 21 om du blivit utsatt för bedrägeri och behöver spärra ditt sparkonto.
Öppettider
Måndag till fredag: 8:00–19:00
Lördag: 9:00–16:00
Söndag och röd dag: 9:00–16:00
Se våra avvikande öppettider.
Gå igenom stegen nedan om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri.
- Kontakta oss direkt
Ring vår kundservice på 0771-40 00 21. - Kontakta dina andra banker
De flesta banker har spärrservice dygnet runt. - Spärra ditt BankID
Kontakta banken som du skaffat det genom. - Gör en polisanmälan
Du ska alltid göra en polisanmälan om du blivit utsatt för bedrägeri. Anmäl hos polisen.
Välj din egen gräns för överföringar
Få ett extra lager skydd mot bedrägerier med en lägre beloppsgräns. Logga in på sbab.se eller i appen och välj din gräns.
Var uppmärksam och stanna upp en stund. Fundera över hur du blivit kontaktad och vad personen vill att du ska göra.
- Är det bråttom? Stanna upp och tänk efter
Bedragare vill ofta att du ska bli stressad och rädd. - Avbryt samtal vid minsta osäkerhet
Lägg på och ring vår kundservice på 0771–45 30 00. - För inte över pengar på någon annans uppmaning
Vi ringer aldrig upp och ber dig föra över pengar. - Lämna aldrig ut personliga koder eller uppgifter
Ingen bank eller myndighet ber dig logga in eller ge koder.
Så blir du svår att lura
Få konkreta tips och information om hur du kan skydda dig. Svårlurad! är ett initiativ där vi samarbetar med andra svenska banker för att öka kunskapen om bedrägerier i samhället.
Bedrägerier kan se olika ut. Lär dig mer om de vanligaste formerna för att lättare känna igen om någon försöker utsätta just dig för bedrägeri.
Social manipulation
Social manipulation innebär att bedragare lurar människor genom att spela på deras känslor så som rädsla, oro och stress. Målet är att få information om koder, komma över känslig information och snabbt få igenom överföringar. Bedragaren kan utge sig för att vara en myndighet eller ett företag, eller någon du känner eller ser upp till.
De allra flesta typer av bedrägerier innehåller någon form av social manipulation.
Telefonbedrägeri
Telefonbedrägeri innebär att en bedragare ringer upp dig och låtsas vara någon annan, till exempel från en myndighet, ett företag eller en släkting. Bedragaren kan försöka få dig att lämna ut dina bankuppgifter, koder eller logga in på din internetbank.
Ofta säger de att det är bråttom och försöker stressa dig. De kanske säger att du är utsatt för ett bedrägeri och att de vill hjälpa dig, men detta är alltså en bluff.
Var uppmärksam på:
- Bedragare kan få det att se ut som att samtalet kommer från din bank. De kan säga att du måste flytta pengar till ett "säkert konto"
- Någon säger att något är fel med ditt BankID och ber dig använda det
- Om någon ber dig ladda ner ett fjärrstyrningsprogram för att få tillgång till ditt konto
- Du blir kontaktad för att en familjemedlem har råkat illa ut och snabbt behöver pengar
Sms-bedrägeri
SMS-bedrägerier innebär att du får ett sms från en bedragare. I meddelandet finns ofta en länk och där det står att du har beställt något och måste betala för leverans, eller att du har ansökt om ett lån.
Ibland står det ett telefonnummer i sms:et, och bedragaren vill att du ska ringa upp. Ofta säger de att det är bråttom och försöker stressa dig.
Var uppmärksam på:
- Var skeptisk mot oväntade sms som kräver omedelbar åtgärd. Kontrollera om du verkligen väntar ett paket.
- Bedragare kan få det att se ut som att sms:et kommer från en bank eller myndighet. Kolla alltid upp numret på deras riktiga hemsida.
- Skriv aldrig in dina personliga uppgifter på en hemsida du fått via sms
- Använd aldrig ditt BankID om du uppmanats att göra det i ett sms
Romansbedrägeri
Romansbedrägeri betyder att någon luras genom att låtsas vara kär. Det sker oftast på internet, till exempel via dejtingsidor eller sociala medier. Bedragaren låtsas vara någon annan och bygger upp en falsk relation. De är ofta väldigt intensiva och säger snabbt att de har starka känslor.
Efter ett tag händer det något oväntat, och bedragaren ber om pengar. Det kan handla om att de säger sig behöva betala en stor räkning, köpa en flygbiljett eller att deras bankkonto är fryst. Bedrägeriet kan pågå länge innan det avslöjas och återkommande överföringar är inte ovanligt.
Var uppmärksam på:
- Om personen du är i kontakt med plötsligt är i behov av pengar. En särskild varningssignal är att personens ärende är brådskande.
- Kontrollera att personen verkligen finns. Ett tecken på att det handlar om bedrägeri kan vara om personen inte vill visa sitt ansikte på videosamtal.
- Skicka aldrig pengar till någon du träffat på internet
- Var kritisk till nya kontakter online som snabbt blir känslosamma
Investeringsbedrägeri
Investeringsbedrägeri går ut på att bedragaren försöker få dig att investera i något som egentligen inte finns på riktigt eller inte har något värde. Det kan vara till exempel fonder, aktier, lån eller kryptovalutor.
Ofta sker kontakten via sociala medier eller hemsidor och ser mycket trovärdigt ut. Bedrägeriet kan pågå under en längre tid och bedragarna kan be dig investera flera gånger. Kontakten är ofta intensiv och det kan verka bråttom så att du hinner ta del av det falska erbjudandet.
Var uppmärksam på:
- Var skeptisk om du blir kontaktad av någon som erbjuder investeringar via sociala medier, mejl eller telefon
- Om någon vill att du ska investera snabbt eller lovar att du kommer tjäna pengar utan risk, bör du vara extra uppmärksam
- Betala inga avgifter i förväg när du tar ett lån. Vissa bedragare låtsas erbjuda lån men kräver att du först betalar en avgift, för att sedan inte betala ut lånet.
- Låter erbjudandet för bra för att vara sant, är det oftast ett bedrägeri
Fjärrstyrningsprogram
Bedragare kan be dig ladda ner ett fjärrstyrningsprogram för att ta kontroll över din dator eller mobil. Ofta låtsas de vara från banken eller en myndighet och säger att du blivit utsatt för ett bedrägeri. De påstår att programmet behövs för att ”hjälpa” dig, men syftet är att komma åt känslig information och se allt du gör.
Var uppmärksam på:
- Ladda aldrig ner ett program på någon annans uppmaning. Exempel på fjärrstyrningsprogram: AnyDesk, Teamviewer och Chrome Remote Desktop.