SBAB rekryterar Linda Jonsson som Privat- och boendeekonom

SBAB:s ambition är att bidra till bättre boende och boendeekonomi. Detta görs bland annat genom analyser av bostadsmarknaden, med hushållens privatekonomi i fokus. För att stärka detta arbete har Linda Jonsson anställts som ny privat- och boendeekonom. Hon kommer också att vara talesperson i dessa frågor.

- Jag är jätteglad att jag har fått förtroendet att företräda SBAB i rollen som privat- och boendeekonom. Jag har ett genuint intresse av samhällsekonomiska frågor. Bostadsmarknadens funktionssätt, samt dess betydelse för svenska hushåll och svensk ekonomi, ligger mig särskilt varmt om hjärtat säger Linda Jonsson.

- Jag hoppas och tror också att min utbildningsbakgrund med fokus på fastighetsekonomi och min erfarenhet från att jobba med bostadsrelaterade frågor ska komma till stor nytta i mitt nya jobb. Min ambition är att försöka bidra till en bättre fungerande bostadsmarknad, inte bara för den breda allmänheten utan även för särskilt utsatta grupper, säger Linda Jonsson.

Linda Jonsson kommer närmast från en tjänst som näringspolitisk expert på Fastighetsägarna Stockholm. Hon har dessförinnan varit politisk sakkunnig hos Moderaterna i främst bostadspolitiska men också konsumenträttsliga frågor, samt varit analytiker och bostadspolitisk expert på bygg- och fastighetsföretaget Veidekke. Linda har en teknologie masterexamen i fastighetsekonomi från Kungliga tekniska högskolan och kandidatexamen i ekonomi från Lunds universitet respektive i fastighetsvetenskap från Malmö högskola. Linda har också läst kurser i statsvetenskap.

- Det är jättekul att Linda Jonsson blir vår nya privat- och boendeekonom. Jag är övertygad om att Linda med sin bakgrund – och utifrån det jag själv sett i hennes tidigare gärningar – kommer att stärka SBAB:s förmåga att bidra till bättre boende och boendeekonomi, säger Robert Boije, Chefsekonom på SBAB.

Linda tillträder tjänsten den 24 mars och kommer att ingå i enheten Ekonomisk analys och boendeekonomi tillsammans med Chefsekonom Robert Boije och Analys- och prognoschef Sten Hansen. Enheten utgör en del av SBAB:s avdelning Hållbarhet, marknad och kommunikation.

Linda Jonsson, Privat- och boendeekonom, SBAB. Telefon: 070-561 21 47. E-post: linda.jonsson@sbab.se

Robert Boije, Chefsekonom, SBAB. Telefon: 070-269 45 91. E-post: robert.boije@sbab.se

Erik Bukowski, Presschef, SBAB. Tel: 0724-51 79 37. E-post: erik.bukowski@sbab.se