Pressmeddelande | 2017-12-07

Fler bolånekunder valde att binda räntan under november

Även om november månads bindningstider fortfarande visar att en majoritet av bolånekunder väljer tremånaders bindningstid, noteras en svag ökning i andelen som väljer att binda sin ränta. Detta visar SBAB:s månadsstatistik över utlåningen till privatpersoner.

Under november valde 74 procent av bolåntagarna tremånadersräntan, som är kortast möjliga räntebindningstid och därför brukar kallas rörlig ränta, för sina nytecknade bolån hos SBAB. Det är tre procentenheter lägre än under oktober. Andelen som valde bindningstider på mellan ett och fyra år ökade från 22 till 24 procent och andelen som valde bindningstider på mellan fem och tio år ökade från 1 till 2 procent. De mest populära valen efter tremånaders bindningstid är ettårig och tvåårig bindningstid på vardera drygt 9 procent, samt treårig bindningstid på drygt 4 procent.

– Möjligen är det så att oron från bostadsmarknaden nu spiller över i räntebindningsvalet. Fler bolånekunder väntar ut turbulensen och passar på att trygga sin framtida boendekostnad genom att gardera sig mot den ränteuppgång som de tror kommer, säger Emma Persson, Boendeekonom SBAB.

Andelen nya bolån med 1–3 månaders, 1–4 års och 5–10 års räntebindningstid samt genomsnitt 2008–2017

Räntebindningstider för nya bolån under november 2017

Även befintliga bolåntagare väljer rörligt i mindre utsträckning
Bolåntagare som har låneavtal som villkorsändras, d v s de lån där låntagaren kan välja ny räntebindningstid, väljer även de i störst utsträckning kortast möjliga räntebindningstid. Men de som valde bindningstider på mellan ett och fyra år var nästan två procentenheter högre än i oktober.

– Det viktiga är att göra ett aktivt val som passar din boendeekonomi. Det låga ränteläget är ett ypperligt tillfälle att antingen spara eller amortera oavsett om du har bundet eller rörligt. Med en del av bolånet bundet på längre löptider och en del rörligt kan du göra extraamorteringar på det rörliga lånet, samtidigt som du garderar en del av din boendekostnad mot stigande räntor, säger Emma Persson.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Procentuell fördelning på bindningstider för nyutlåning

För mer information, vänligt kontakta:

Emma Persson, Boendeekonom SBAB, 0761-09 27 30, emma.persson@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se