Vi stödjer inte din version av webbläsare och vissa funktioner på sidan kanske därför inte fungerar. Vänligen uppgradera till den senaste versionen. Ignorera

Kundservice

Att flytta bolånet till oss

Här hittar du vanliga frågor och svar om hur det fungerar att flytta bolånet till oss. 

Hur går det till att flytta bolånet till SBAB?

1. Du gör en ansökan digitalt

Om du vill låna mer i samband med att du flyttar fyller du i dina befintliga bolån inklusive det belopp du vill utöka med under "Önskat lånebelopp". Kom ihåg att låneansökan inte är bindande och att du inte behöver gå igenom med flytten bara för att du gjort en ansökan.


2. Vi kollar närmare på din ansökan

Nu kan du luta dig tillbaka en stund. Vi kommer att kolla närmare på din ansökan och säkerställa att allt ser bra ut, därefter kontaktar vi dig på något av följande sätt:

1. Vi skickar ett säkert meddelande till dig, det ser du i så fall genom att logga in i internetbanken. Det gör du enkelt med ditt BankID.

2. Vi ringer dig från telefonnummer 054-17 44 88 eller 054-17 44 00.

När vi kontaktar dig går vi igenom när det är bäst att flytta lånet för just dig och om några kompletteringar till ansökan behövs. Du kan hela tiden följa din ärendestatus genom att gå till "Mina ärenden" i internetbanken.


3. Amorteringsunderlag och lägenhetsutdrag

För att bevilja ditt bolån kommer vi behöva ett amorteringsunderlag från din gamla bank, detta underlag ber du din nuvarande bank om. Om du bor i en bostadsrätt kommer vi även behöva ett lägenhetsutdrag. Det får du av styrelsen i din förening.


4. Skriv ut och skicka in lånehandlingarna

När vi godkänt din ansökan kommer dina lånehandlingar att finnas tillgängliga under "Mina ärenden" i internetbanken. Du skriver ut, skriver under och skickar in handlingarna. När vi fått dem löser vi lånet, på det datum vi kommit överens om, hos din gamla bank. Om du valt att låna mer i samband med bytet betalas dessa pengar ut till dig samtidigt.


5. Klart!

Nu är allt klart och du är bolånekund hos SBAB. Du kan se all information om ditt lån genom att logga in i internetbanken eller SBAB-appen.

Hur funkar det om jag har bundna lån?

Om du vill flytta dina bolån till oss behöver du flytta samtliga lån som finns på den aktuella bostaden, och flytten av lån behöver ske vid samma tillfälle. Det går alltså inte att bara flytta delar av lånen eller flytta dem vid olika tidpunkter.

Om dina lån är bundna har din bank rätt att ta ut en avgift, en så kallad ränteskillnadsersättning, om du löser lånen i förtid. Hur hög avgiften blir beror på hur stora lån du har och hur lång tid som återstår av bindningstiden. Vill du läsa mer om ränteskillnadsersättning och räkna på hur stor avgiften kan bli kan du besöka konsumenternas.se.

Om dina lån har 3 månaders bindningstid, även kallad "rörlig ränta", kommer vi att kunna lösa lånen hos din gamla bank direkt. Då behöver du oftast heller inte betala ränteskillnadsersättning.

Vad är amorteringsunderlag och var hittar jag det?

Amorteringsunderlaget beskriver hur din nuvarande bank har beräknat din amortering. För att vi ska kunna erbjuda samma villkor behöver du kontakta din bank och begära att få denna blankett.

När du frågar efter amorteringsunderlaget kan det hända att din bank ger dig ett bättre erbjudande än det du haft tidigare. Det är bra, men se till att det inte bara är en tillfällig rabatt som snart kan komma att ändras. Håll koll på och jämför räntekostnadarna genom att med jämna mellanrum Räntematcha ditt bolån. Du kan räntematcha ditt bolån hur många gånger som helst.

Hur gör jag om jag vill låna mer samtidigt som jag flyttar bolånet?

Då fyller du i dina befintliga bolån inklusive det belopp du vill utöka med under "Önskat lånebelopp".