Varför ställer vi så många frågor?
Enligt penningtvättslagen är vi, liksom alla andra banker, skyldiga att ha uppdaterad information om dig och ditt engagemang hos oss. Vi ställer därför en rad frågor till dig som är obligatoriska att besvara – vi kallar frågorna för Om dig som kund.
Du behöver svara på frågorna när du loggar in första gången, öppnar sparkonto eller ansöker om lån. Eftersom vi är skyldiga att hålla informationen om våra kunder uppdaterad och aktuell, kommer vi be dig uppdatera svaren när det är dags. Frågorna kan besvaras och uppdateras i appen eller internetbanken.
Du kan läsa mer om bankernas krav om kundkännedom hos Svenska Bankföreningen.
Vad händer om jag inte svarar på detta?
Då får vi enligt lag inte behålla dig som kund.
Är det bara SBAB som vill ha den här informationen?
Nej, alla banker och finansiella aktörer måste enligt lag ha denna information.
Vilka ser mina svar?
Dina svar och uppgifter är konfidentiella och hanteras enligt banksekretessen och Dataskyddsförordningen.
Vad är PEP och varför vill ni veta om jag är det?
Enligt penningtvättslagen måste vi veta vilka av våra kunder som är en PEP (Politically Exposed Person). En PEP är en person i politiskt utsatt ställning som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation. En PEP anses genom sin position och sitt inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för till exempel mutbrott. Det gäller även anhöriga och medarbetare till PEP.
För företag och bostadsrättsföreningar
Kan jag besvara frågorna digitalt?
I dagsläget går det tyvärr inte att besvara kundkännedomsfrågorna digitalt för företag och bostadsrättsföreningar.
Varför måste vi skicka en kopia av våra ID-handlingar?
Vi måste alltid identifiera våra kunder och i dagsläget har vi tyvärr inte möjlighet att göra det digitalt.