Diagram 4 visar hur utsläppen av koldioxid utvecklats i Sverige mellan 1990 och 2019. Som framgår har utsläppen minskat kraftigt under perioden. Sverige införde redan 1991 en koldioxidskatt och nivån på den har sedan dess höjts stegvis.
Även om det är möjligt att sänka koldioxidutsläppen per person över tid, och särskilt i länder som redan uppnått en hög välfärdsnivå, kan den vinsten förstås motverkas av att utsläppen i stället ökar per person över tid i tillväxt- och utvecklingsländer (till exempel Indien och Kenya – se diagram 3). Inget av diagrammen 2–3 beaktar heller befolkningstillväxten. En växande befolkning kan leda till över tid ökade utsläpp av koldioxid även om det är möjligt att få ned utsläppen per person. Den senaste samhällsekonomiska forskningen visar dock att om koldioxidutsläppen prissätts på ett ändamålsenligt sätt, vilket inte skett bakåt i tiden, är det möjligt att minska koldioxidutsläppen så att Parisavtalets mål kan nås med både fortsatt ekonomisk tillväxt per person och viss befolkningstillväxt – och dessutom med en tillväxt som kan vara relativt sett högre i tillväxt- och utvecklingsekonomier än i rikare länder.
Det historiska sambandet mellan global BNP och koldioxidutsläpp kan brytas genom att det kostar att släppa ut
En artikel av Hassler med flera, 2020 (se också Hassler med flera, 2021) visar att om alla länder skulle införa en koldioxidskatt på samma nivå som Sverige redan har, och som sedan stiger i takt med BNP, skulle sannolikt jordens medeltemperaturökning kunna begränsas till 1,5 grader under detta århundrade (se diagram 5). Detta i linje med Parisavtalets mest ambitiösa mål. Det finns övertygande ekonomisk evidens för att om det kostar tillräckligt mycket att släppa ut koldioxid så startar mekanismer som via teknisk utveckling och annan anpassning på ett effektivt sätt leder till klimatneutralitet. En rapport från IMF visar att även en måttlig prishöjning skulle ha stor effekt, vilket är viktigt att lyfta fram om det på kort sikt anses helt omöjligt att införa en koldioxidskatt på svensk nivå (eller på annat sätt höja priset lika mycket) i vissa länder. Ett pris på 35 dollar per ton CO2, motsvarande måttliga 70 öre per liter bensin, skulle enligt IMF:s rapport minska utsläppen i Kina med 30 procent och med nästan lika mycket i G20-länderna. Det är inte tillräckligt på sikt men det vore en mycket bra start.
En annan rapport från internationella valutafonden (IMF) visar vidare att global koldioxidneutralitet kan åstadkommas till 2050 med en fortsatt god ekonomisk tillväxt, även i tillväxt- och utvecklingsländer som måste få chansen att komma i fatt ekonomiskt om utsläppen prissätts. Prissättningen av utsläpp kan ske antingen genom avgifter/skatter eller genom ett utsläppshandelssystem som EU-ETS. I ett sådant system ges ett begränsat antal utsläppsrätter ut varje år och varje utsläppare måste lämna in en utsläppsrätt för varje ton koldioxid som den släpper ut. Utsläppsrätterna köps och säljs på en marknad så ett gemensamt utsläppspris uppstår.
IMF:s rapport visar därtill att omställningen kan ske utan stora fördelningseffekter och med hanterbara statsfinansiella konsekvenser med kompletteterande nödvändiga åtgärder i form av transfereringar till hushåll som drabbas av fördyringar och offentliga investeringar i grön infrastruktur, mm. Intäkterna från skatten (eller utsläppsrätterna) kan användas som delfinansiering av dessa kompletterande åtgärder.
I en rapport från OECD argumenteras också för att prissättning av koldioxidutsläpp med en skatt alternativt utsläppsystem är den billigaste/effektivaste åtgärden för att minska koldioxidutsläppen. Ur ett samhällsekonomiskt men också politiskt perspektiv borde den slutsatsen rimligen vara mycket tilltalande.
Krav på ekonomisk nolltillväxt som lösning på klimatkrisen kommer högst troligt att minska och inte öka sannolikheten för nödvändiga utsläppsminskningar
Krav på ekonomisk nolltillväxt som lösning på klimatkrisen kommer högst troligt att minska och inte öka sannolikheten för nödvändiga utsläppsminskningar. Om relativt fattigare länder ska få chans att komma i kapp rikare länder och därmed tillåtas ha en positiv ekonomisk tillväxt skulle rikare länder med ett sådant krav behöva ha negativ (!) tillväxt med ökande arbetslöshet och fallande inkomster. Att det skulle gå att skapa acceptans för detta bland väljare och vara lockande för politiker att gå till val på är orimligt. Den teknik som nu finns i miljövänliga alternativ hade dessutom aldrig kommit till stånd utan ekonomisk tillväxt och de drivkrafter den medfört. Eller menar förespråkarna för nolltillväxt på allvar att den tekniken ändå hade utvecklats genom välvilligt inställda företag utan vinstintresse eller kanske av den offentliga sektorn?
Avslutningsvis: Jag är ekonom. Ett i debatten vanligt argument hos icke-ekonomer är att det är naivt att tro att man globalt ska kunna komma överens om att beskatta användning av fossila bränslen eller prissätta utsläpp av koldioxid – detta trots att väsentliga sådana steg redan tagits inom EU-samarbetet och man nyligen inom G7-länderna också kommit överens om en internationell miniminivå på en annan skatt – bolagsskatten. Om man inte tror på att detta är möjligt, vad talar för att det är mer troligt att alla länder utan en sådan gemensam mekanism – som dessutom skulle skapa någorlunda likvärdiga spelregler för länderna – genomför andra åtgärder som sammantaget leder till den nödvändiga minskningen av koldioxidutsläppen? Vilka är de samhällsekonomiska kostnaderna av dessa alternativ jämfört med att prissätta utsläppen? Till den som förespråkar ekonomisk nolltillväxt som lösning; på vilket sätt skulle ett sådant krav skapa acceptans för den nödvändiga omställningen och incitament för företag att satsa på att ta fram hållbara alternativ? Hur ska det gå till? Ska man förbjuda nya produkter eller ska man tvinga folk att jobba allt mindre och förbjuda löneökningar? Dessa frågor tarvar svar som jag inte sett att andra forskningsdiscipliner har tillhandahållit – och bortanför rent tyckande.
Robert Boije
Chefsekonom, SBAB och doktor i nationalekonomi