Vanliga frågor och svar om vår chattbot

Hur fungerar AI-generade svar?

Chattboten Bo svarar med hjälp av OpenAI:s GPT-4o-teknologi. Det betyder att den använder OpenAIs språkmodell, GPT-4o, för att förstå, bearbeta och generera text utifrån all information som finns på sbab.se.

Utifrån webbplatsens innehåll kan chattboten förstå vad du frågar och ge svar baserat på kunskap och mönster den lärt sig.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vilka frågor kan chattboten svara på?

Chattboten kan svara på allmänna frågor om SBAB:s produkter och tjänster.

Exempel på frågor du kan få svar på.

  • Allmänna frågor om bolån
  • Allmänna frågor om avier och betalningar
  • Allmänna frågor om sparande

Vår chattbot kan inte svara på frågor som rör just ditt ärende hos oss, utan endast på allmänna frågor och ger svar utifrån den information som finns på sbab.se.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Kan chattboten svara på frågor som rör mitt ärende hos er?

Nej, chattboten kan inte svara på frågor som rör ditt ärende hos oss.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Behöver jag vara inloggad för att ställa en fråga?

Nej, du behöver inte vara inloggad. Du hittar chattboten på sbab.se och i vår app.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Hur säkerställer ni att de AI-generade svaren är korrekta?

Alla AI-generade svar är hämtade från sbab.se. Chattboten är instruerad att svara på frågor som gäller SBAB:s produkter och tjänster.

Vi har kontroller och uppdaterar löpande de svar som chattboten ger. Svaren bygger på information från sbab.se och andra säkra källor. Om chattboten är osäker eller att frågan rör personlig rådgivning, rekommenderar den alltid att du kontaktar vår kundservice.

Chattbotar med AI-genererade svar kan göra misstag och viktiga fakta bör dubbelkollas.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vilka personuppgifter måste jag lämna för att kunna använda chattboten?

Vi ber dig att inte ange personuppgifter i chattrutan då detta inte behövs för att chattboten ska kunna lämna ett svar på din fråga. Din IP-adress, som kan vara en personuppgift, kommer dock behöva behandlas för att chattboten ska fungera.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vad händer om jag skriver mitt namn i chattrutan?

Om du mot vår rekommendation skulle uppge en personuppgift i chattrutan så rensar ett automatiskt filter bort namn, ålder, e-post och andra personuppgifter som du angett i chattrutan. Chattboten hämtar därefter svaret på frågan från en AI-modell som tillhandahålls av Microsoft. AI-modellen är skapad av företaget OpenAI. Microsoft behandlar personuppgifter som SBAB:s personuppgiftsbiträde och inga personuppgifter delas med OpenAI. Frågor och svar används inte för att träna AI-modellen.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Hur länge lagras mina personuppgifter?

Vi har ett automatiskt filter som tar bort namn, ålder, e-post och andra identifierare som du angett i chattrutan. Efter avslutad chattsession lagrar vi avidentifierade samtalsloggar i upp till tretton (13) månader, varefter även dessa raderas. Detta gör vi för att vi ska kunna kvalitetssäkra chattboten (dvs. säkerställa så att den lämnar rätt svar på frågan) samt analysera vilka typer av frågor som ställs.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Delas mina personuppgifter med andra företag?

Chattboten Bo tillhandahålls av företaget Boost AI AS som levererar tjänsten på uppdrag av SBAB. Frågor och svar delas med Boost AI AS och deras underleverantörer, bland annat Microsoft som tillhandahåller språkmodellen.

SBAB har ingått avtal samt vidtagit tekniska åtgärder för att säkerställa att uppgifterna behandlas säkert och konfidentiellt hos leverantörerna.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Sparas de frågor som jag ställer?

Vi har ett automatiskt filter som tar bort namn, ålder, e-post och andra identifierare som du angett i chattrutan. Efter avslutad chattsession lagrar vi avidentifierade samtalsloggar i upp till tretton (13) månader, varefter även dessa raderas. Detta gör vi för att vi ska kunna kvalitetssäkra chattboten (det vill säga säkerställa så att den lämnar rätt svar på frågan) samt analysera vilka typer av frågor som ställs.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vilket rättsligt stöd finns för behandlingen av personuppgifter?

Vi baserar behandlingen på artikel 6.1 (f) GDPR. Efter en noggrann avvägning har vi bedömt att SBAB har ett berättigat intresse som överväger ditt intresse av att inte få dina personuppgifter behandlade.

Vårt berättigade intresse är att behandla dina personuppgifter för att kunna kommunicera med dig samt besvara dina frågor.

Du har rätt att motsätta dig behandlingar som vi stöder på vårt berättigade intresse. Här hittar du mer information om dina rättigheter.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Hur vet jag om svaret är AI-genererat?

Alla svar som är AI-genererade markeras med nedanstående text:

* Detta svar är AI-genererat och information är hämtad från sbab.se.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vart hämtas informationen ifrån?

Chattboten Bo hämtar sina svar från sbab.se.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!