Publicerad: 19 november, 2024

Hej Isabelle Badéa, kundansvarig på SBAB:s kontor i Stockholm!

På SBAB:s kontor i Stockholm arbetar vi nära våra kunder i regionen för att möta deras unika behov. Med flera års erfarenhet av marknaden och en djup förståelse för Stockholms specifika utmaningar, är våra lokala kundansvariga väl rustade för att hjälpa bostadsrättsföreningar att navigera i en föränderlig ekonomisk miljö.

Vi på kontoret träffar vi Isabelle Badéa, en av SBAB:s kundansvariga i Stockholm. Isabelle började på SBAB för drygt fyra år sedan, mitt under pandemin.

– Jag hann vara på kontoret några månader innan vi var tvungna att arbeta hemifrån. Det var ju såklart lite speciellt att börja på ett nytt jobb och behöva lära sig allt på distans. Jag är ju dessutom en person som gillar att träffa människor fysiskt, så det var inte helt roligt att ställa om till att bara sitta hemma i min ensamhet.

Kort om Isabelle Badéa

Titel: Kundansvarig
Region: Stockholm
Bakgrund: 4 år på SBAB, tidigare mäklare i Stockholms innerstad. Studerat fastighet & finans samt fastighetsuveckling med fastighetsförmedling på KTH.

En dag på jobbet – Vad innebär rollen som kundansvarig?

För kundansvariga på SBAB ser arbetsdagarna sällan likadana ut. För Isabelle börjar de ofta med samtal från bostadsrättsföreningar som behöver rådgivning kring sin ekonomi, räntefrågor eller framtida projekt.

– Mina kunder uppskattar att kunna höra av sig direkt till mig och diskutera sina funderingar. Ibland handlar det om att prata allmänt om framtiden och ibland är det mer konkreta frågor om räntor och finansiering. Att kunna förklara komplexa ekonomiska frågor på ett lättförståeligt sätt, att alltid finnas nära till hands och att kunna fungera som bollplank är viktiga delar i mitt jobb, berättar Isabelle.

Trender för bostadsrättsföreningar i Stockholm

Isabelle ser en tydlig trend bland bostadsrättsföreningar i Stockholm just nu, där fokus ligger på att hantera det högre ränteläget och ökade kostnader.

– Många föreningar funderar på om de ska binda sina lån eller hålla dem rörliga. Vi märker också ett ökande intresse för energibesparingsprojekt, som till exempel installation av solceller, då föreningar vill minska sina energikostnader. Jag tycker också att man ser ett allmänt ökat engagemang från styrelserna. De vill gärna vill bli mer insatta, träffas, diskutera och lyssnar sedan lyhört.

– SBAB jobbar på bred front och vi är många som tillsammans hjälps åt internt för att skapa det bästa åt våra kunder. Tack vare alla mina duktiga kollegor både här och på Booli har jag svar på många olika frågor och kan ge kunden allt den behöver. Det är en fin känsla att få göra skillnad, säger Isabelle.

– Många av mina kunder uppskattar att kunna höra av sig direkt och diskutera sina funderingar. Att kunna fungera som bollplank är en viktig del av mitt jobb, berättar Isabelle.

Framtidens utmaningar för brf:er i regionen

Stockholms bostadsrättsföreningar står inför flera stora utmaningar. Den senaste tidens högre ränteläge i kombination med gamla fastigheter som kräver underhåll gör att många föreningar har svårt att få ihop ekonomin.

– Det är många föreningar som kommer att behöva uppdatera sina underhållsplaner för att reflektera dagens kostnader som stigit med inflationen. Sen finns det en del regelverksförändringar kopplade till hållbarhet som också kan innebära att föreningar behöver investera i omställningar som de kanske inte var beredda på att göra precis just nu. Det blir inte längre ett val för dem att arbeta hållbart utan det blir ett krav. Den omställningen kan också bli en utmaning, säger Isabelle.

Booli

Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu

Booli ägs av SBAB och är bostadssajten där ni hittar Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu. Med Booli pro kan ni som brf följa viktiga nyckeltal från årsredovisningar från över 20 000 bostadsrättsföreningar, till exempel belåning, årsavgiftsnivå och försäljningar i brf:erna.

Läs också