Vad kan vi hjälpa till med?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna, våra kontaktvägar och mycket mer.

Hitta rätt

Planerat underhåll 15-17 november

Från och med fredag 15 november klockan 20.00 till och med söndag 17 november klockan 14.00 gör vi ett planerat underhåll av våra system.

Under tiden går det inte att göra en ansökan eller att logga in i internetbanken. Vi hoppas att det här inte ställer till det för dig på något sätt.

Vanliga frågor och svar

Hur kommer vi igång med internetbanken?

Som kund hos oss kan ni enkelt sköta era lån och ert sparande direkt i internetbanken, kostnadsfritt. Med internetbanken får ni:

  • Överblick och detaljerad information om alla era lån och ert sparande.
  • Som sparkund möjlighet att själva öppna placeringskonto, göra överföringar, ladda ner kontoutdrag och engagemangsbesked.
  • Årligt engagemangsbesked som visar både lån- och sparengagemang.
  • Kommunicera säkert med oss genom att skicka och ta emot meddelanden.
  • Som förvaltare en enkel och smidig hantering av flera olika kunder.

Så här går det till – steg för steg 

1. Ladda ner blanketten

Om ni är lånekund hos oss men ännu inte fått tillgång till internetbanken laddar ni ner den här blanketten Pdf, 1.1 MB.. Fyll i alla uppgifter och skicka tillbaka den till oss.

Om ni är sparkund har ni redan tillgång till internetbanken.

Tips: När ni har tillgång till internetbanken kan ni själva tilldela och ta bort behörigheter direkt i internetbanken.

2. Logga in och godkänn villkoren

När era behöriga användare har fått tillgång till internetbanken bekräftas det med ett brev till er. Efter det behöver alla behöriga användare logga in med BankID eller mobilt BankID för att godkänna användarvillkoren.

Glöm inte att slå på notiser i samband med att ni godkänner villkoren så att ni inte missar viktig information från oss. Då får ni en notis via sms eller e-post när vi kommunicerar med er via vår internetbank.

3. Klart!

Nu kan ni som behöriga användare enkelt logga in med BankID och börja använda internetbanken.

Hur fungerar behörigheter till internetbanken?

Internetbanken för företag, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag kan vid behov användas av flera personer och ombud, som kan ges olika typer av behörigheter. Behöriga användare loggar in i internetbanken med sitt personliga BankID eller Mobilt BankID.

Den juridiska personen utser den eller de personer som ska ha behörighet och anger om behörigheten ska gälla enskilt eller tillsammans med annan behörig användare. För att få behörighet behöver personen:

  • Ha fyllt 18 år
  • Vara folkbokförd i Sverige
  • Inte ha en förvaltare
  • Inte vara i konkurs
  • Inte ha skyddade personuppgifter

Läs mer om vad du kan göra i internetbanken och hos kundservice med de olika behörighetsnivåerna (pdf) Pdf, 296.2 kB.

Vid frågor om behörigheter och behörighetsnivåer, kontakta oss på 0771–45 30 30.

Vilka kan öppna ett SBAB-konto?

Konton kan endast öppnas av juridisk person som inte är sådant institut som anges i lagen om insättningsgaranti, för närvarande; bank, försäkringsbolag, kreditmarknadsbolag, finansiellt institut eller sådant värdepappersföretag som har tillstånd till att ta emot medel på konto.

Enskilda firmor kan inte öppna ett SBAB-konto eftersom denna bolagsform inte räknas som en juridisk person.

Gäller insättningsgarantin på SBAB-konton?

Ja, våra konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden.

Var hittar jag engagemangsbeskedet?

I internetbanken kan ni snabbt, enkelt och kostnadsfritt ladda ner det årliga engagemangsbeskedet. I beskedet får ni en komplett sammanställning av hela ert engagemang hos oss, oavsett om ni har fastighetslån, sparkonto eller både och.

Skicka meddelande

Om du har frågor om era fastighetslån hos oss kan du logga in i internetbanken och skicka ett säkert meddelande.

Vill du ringa oss?

Här hittar du kontaktuppgifter till våra medarbetare och telefonnummer för allmänna frågor.

Hantera lån och sparande i internetbanken

Som kund hos oss kan ni enkelt hantera era lån och ert sparande direkt i internetbanken.

  • Få överblick och detaljerad information om alla era lån och ert sparande.
  • Kommunicera säkert med oss genom att skicka och ta emot meddelanden.
  • Öppna placeringskonto, gör överföringar, ladda ner kontoutdrag och engagemangsbesked.

Välkommen att träffa oss

Under 2024 kommer vi att vara på plats på ett antal mässor och event runt om i Sverige. Vill du veta mer? Välkommen att kontakta någon av våra medarbetare.

Kommande mässor under 2024:

7 november — Fastighet 2024 i Karlstad

21 november — Fastighet 2024 i Växjö

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill ni ha koll på det senaste inom den svenska bostadsmarknaden och ränteutvecklingen? Vår chefsekonom Robert Boije ger sin syn i nyhetsbrevet "Vart är vi påväg?"

Bry dig om din bostadsrätt

Får man hyra ut sin bostadsrätt? Får man renovera som man vill? Och hur kan jag påverka föreningens ekonomi kortsiktigt och långsiktigt?

Det kan du läsa om i vår guide för dig som bor i en bostadsrätt.

Är du privatperson?