Publicerad: 12 november, 2025
Att upphandla en större renovering, som att renovera taket, byta fönster eller uppgradera värmesystemet, är bland det mest krävande en bostadsrättsförening kan göra. Det handlar om stora pengar, juridiskt ansvar och mycket planering – men också om att välja rätt samarbetspartner. Vi vet att det är mycket att hålla reda på för styrelsen. Här är de vanligaste fallgroparna styrelser hamnar i, och hur ni undviker dem.
Att planera och genomföra en större renovering kan vara en stor utmaning. Det är lätt att tro att föreningen sparar pengar om styrelsen gör allt själv, men så blir det sällan. Styrelsens uppdrag är att sköta det löpande arbetet men ska ni till exempel renovera taket eller byta fönster är det en god investering att ta hjälp utifrån.
– Många föreningar underskattar hur komplext ett renoveringsprojekt faktiskt är. Det kan få stora ekonomiska konsekvenser på sikt. Vårt första och bästa tips är därför att ta hjälp av en teknisk projektledare tidigt, redan i planeringsfasen, säger Morgan Björklund, chef Försäljning Brf SBAB.
En av de vanligaste orsakerna till problem vid renovering är en otydlig eller ofullständig kravspecifikation. Då riskerar man att resultatet inte blir som tänkt, eller att ni som beställare och leverantören är oense om vad som faktiskt är beställt. En oberoende och kunnig projektledare känner till riskerna kan hjälpa till att formulera och tydliggöra kraven och se till att alla parter vet vad som gäller.
Avtal på löpande räkning kan snabbt springa iväg och påverka föreningens ekonomi för lång tid framöver. Med ett fast pris blir det lättare för föreningen att förutse kostnaden och samtidigt undvika obehagliga överraskningar. Kom ihåg juridiken och använd branschstandarder som AB04 (standardavtal som reglerar relationen mellan en beställare och en entreprenör) eller ABT06 (standardavtal som används vid upphandling och reglering av totalentreprenader inom bygg-, anläggnings- och installationsarbeten) . Och framför allt, kontrollera att entreprenören har rätt behörighet och F-skattsedel. Som fastighetsägare kan föreningen dessutom ha ansvar för bland annat arbetsmiljö och avfallshantering, styrelsen behöver därför kolla upp vad som gäller. Det kan man bland annat göra hos Fastighetsägarnas och deras broschyr:
Minska risken för ekonomisk brottslighet i bostadsrättsföreningar.
– En tydlig kravspecifikation och en oberoende projektledare minskar risken för dyra misstag och gör det enklare för styrelsen att ta rätt beslut. Många hör av sig först när något gått snett, men då är det ofta svårare att rätta till. Får vi vara med från tidigt skede i projektet ökar chansen att det blir rätt från början, vilket både sparar pengar och minskar störningsmomenten för de boende, säger Margot Bratt, Energi- och miljökonsult, WSP Building AdvisoryEnvironmental.
Att anlita någon man känner kan kännas smidigt men det kan orsaka problem. För att undvika risken för jäv eller intressekonflikt är det klokt att ta in minst tre offerter och låta en oberoende projektledare hjälpa till att jämföra och utvärdera dem.
Informera medlemmarna om vad som händer och varför. Genom att vara transparenta med planerna och hur de påverkar ekonomin och eventuellt boendemiljön skapar ni förståelse och förtroende bland de boende. Det gör hela processen enklare.
När ni ändå ska renovera, passa på att tänka långsiktigt och smart. Genom att kombinera underhåll med energibesparande åtgärder kan ni minska driftkostnader och samtidigt framtidssäkra fastigheten. Ni kan till exempel passa på att byta till energiglasfönster när byggställningarna för takrenoveringen ändå är på plats.
Större investeringar är också ett bra tillfälle att förbättra fastighetens energiprestanda och minska klimatpåverkan. Ställ krav på att leverantörer redovisar miljö- och energipåverkan och be dem gärna föreslå kompletterande energibesparande åtgärder. På SBAB erbjuder vi Gröna investeringslån med bättre villkor för projekt som bidrar till en mer hållbar fastighet.
Prata gärna med oss på banken innan ni drar igång ett projekt. Vi på SBAB har lång erfarenhet av att stötta bostadsrättsföreningar över hela landet. Vi kan vara ert bollplank kring ekonomi, finansiering och långsiktigt kassaflöde samt hjälpa er skapa en trygg och hållbar plan för framtiden.
Att anlita hantverkare innebär ansvar. Här är några viktiga råd för att undvika oseriösa aktörer och skydda föreningens ekonomi.
Kontakt:
Vi på SBAB hjälper gärna till och stöttar din förening i samband med beslut och finansiering kring en renovering. Hör av er till någon av våra brf-specialister.