Logga in på internetbanken

I internetbanken kan ni se sparkonton, lån och avier. Ni kan även enkelt lägga till och ta bort behöriga användare.

För att kunna logga in behöver ni få behörighet till internetbanken. Läs mer här hur ni kommer igång med internetbanken. 

Frågor och svar

Kom igång med internetbanken

Som företags- eller brf-kund hos oss kan ni sköta era lån och ert sparande direkt i internetbanken. Med internetbanken får ni:

  • Överblick och detaljerad information om alla era lån och ert sparande.
  • Som sparkund möjlighet att själva öppna placeringskonto, göra överföringar, ladda ner kontoutdrag och engagemangsbesked.
  • Kommunicera säkert med oss genom att skicka och ta emot meddelanden.
  • Som förvaltare en enkel och smidig hantering av flera olika kunder.

1. Ladda ner, fyll i och skicka tillbaka blanketten nedan.

2. Vi meddelar er via brev när ni har fått tillgång till internetbanken. Då kan ni logga in och godkänna villkoren.

3. Klart!

Så här går det till – steg för steg 

1. Ladda ner blanketten

Om ni är lånekund hos oss men ännu inte fått tillgång till internetbanken laddar ni ner den här blanketten. Fyll i alla uppgifter och skicka tillbaka den till oss.

Om ni är sparkund har ni redan tillgång till internetbanken.

Tips: När ni har tillgång till internetbanken kan ni själva tilldela och ta bort behörigheter direkt i internetbanken.

2. Logga in och godkänn villkoren

När era behöriga användare har fått tillgång till internetbanken bekräftas det med ett brev till er. Efter det behöver alla behöriga användare logga in med BankID eller mobilt BankID för att godkänna användarvillkoren.

Glöm inte att slå på notiser i samband med att ni godkänner villkoren. Då får ni ett meddelande så fort vi kommunicerar med er via vår internetbank.

3. Klart!

Nu kan ni som behöriga användare enkelt logga in med BankID och börja använda internetbanken.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Så loggar du in med Mobilt BankID

  1. Klicka på Logga in längst upp till höger på sbab.se.

  2. Välj kundtyp. Logga in som privatperson eller företag/bostadsrättsförening.

  3. Välj om du vill använda BankID på en annan enhet, eller på samma enhet som inloggningen sker på.

  4. Starta din Mobilt BankID-app på din telefon eller surfplatta.

  5. Om du valt att logga in på annan enhet: Scanna den QR-kod som visas.

  6. Skriv in din Mobilt BankID kod.

  7. Klicka på Legitimera.

  8. Klart! Du loggas in.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Om du har problem att logga in

De flesta problem att logga in brukar lösas genom att testa dessa saker:


1. Starta BankID-applikationen manuellt

Ibland startar inte BankID-applikationen automatiskt. Då måste du klicka på "Öppna BankID" i rutan som ser ut så här:


2. Testa ditt BankID

Du kan testa ditt BankID på BankID:s testsida, för att se att ditt BankID fungerar som det ska. Du gör detta på BankID:s webbplats.

Lyckas inte testet, talar det för att felet ligger hos ditt BankID. Då kontaktar du supporten hos den bank som utfärdat ditt BankID.

3. Rensa webbhistoriken/töm cache-minnet

Webbläsaren sparar ofta information för att ladda snabbare. Det kan ställa till problem när du ska logga in på olika ställen.

Radera historiken och töm cache-minnet och testa igen.

4. Uppdatera BankID

Fungerar det fortfarande inte att logga in, testa att uppdatera ditt BankID. Ladda ned den senaste versionen av BankID om du inte har den.

Fungerar det fortfarande inte att logga in kontaktar du vårt kundcenter på 0771-45 30 00 för felanmälan.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

BankID ersätter telefonkod

Inom kort försvinner möjligheten att använda telefonkod. Allra enklast kommer du hädanefter att kunna identifiera dig över telefon och logga in på sbab.se med Mobilt BankID och BankID.

Du som inte har möjlighet att använda BankID kommer att kunna beställa en säkerhetsdosa från kundcenter på 0771-45 30 00. Här hittar du manualen för säkerhetsdosan.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vad är BankID?

BankID är en form av elektronisk legitimation som du kan använda för att legitimera dig på nätet. Principen är densamma som när du i vanliga fall legitimerar dig med ID-kort, körkort eller pass.

Hos oss kan du till exempel öppna konto, överföra pengar, se dina kontoutdrag och lån med BankID.

Du skaffar BankID snabbt och utan kostnad när du är inloggad på din banks internettjänst.

Vår internetbank stödjer:

  • BankID på kort och fil
  • Mobilt BankID

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Så skaffar du BankID

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Operativsystem som inte stödjer BankID

Windows XP

Microsoft har slutat med support för Windows XP sen April 2014, vilket bl.a. innebär att inga nya säkerhetsuppdateringar skickas ut. Av den anledningen stöds inte Windows XP längre som plattform för BankID säkerhetsprogram.

Vi rekommenderar därför att du uppdaterar till ett nyare operativsystem eller går över till att använda Mobilt BankID istället.

Linux

Under 2014 infördes successivt en ny teknologi för utgivning, inloggning och underskrift med BankID, vilket gör att äldre versioner av BankID säkerhetsprogram inte längre kommer att fungera.

I samband med teknologiskiftet har BankID bestämt att inte ta fram en ny version av BankID säkerhetsprogram för Linux, framförallt på grund av att användarbasen är så liten att utvecklings- och förvaltningskostnaderna inte går att motivera. Dessa användare hänvisas därför vänligen till Mobilt BankID i fortsättningen.

Mac OS 10.6

Mac OS 10.6 får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds inte längre av BankID säkerhetsprogram. Du behöver uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!