Frågor och svar
På den här sidan hittar du svaren på vanliga frågor. Hittar du inte det du söker? Kontakta oss
Hur tar vi bort behörigheter i internetbanken?
Personer med obegränsad behörighet kan ta bort behörig användare genom att logga in i internetbanken på sbab.se eller genom att ladda ner och fylla i följande blankett:
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur lägger vi till nya behörigheter i internetbanken?
Personer med obegränsad behörighet kan lägga till behörig användare genom att logga i internetbanken på sbab.se eller genom att ladda ner och fylla i följande blankett:
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur fungerar behörigheter till internetbanken?
Internetbanken för företag, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag kan vid behov användas av flera personer och ombud, som kan ges olika typer av behörigheter. Behöriga användare loggar in i internetbanken med sitt personliga BankID eller Mobilt BankID.
Den juridiska personen utser den eller de personer som ska ha behörighet och anger om behörigheten ska gälla enskilt eller tillsammans med annan behörig användare. För att få behörighet behöver personen:
- Ha fyllt 18 år
- Vara folkbokförd i Sverige
- Inte ha en förvaltare
- Inte vara i konkurs
- Inte ha skyddade personuppgifter
Vid frågor om behörigheter och behörighetsnivåer, kontakta oss på 0771–45 30 30.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur kommer vi igång med internetbanken?
Som kund hos oss kan ni enkelt sköta era lån och ert sparande direkt i internetbanken, kostnadsfritt. Med internetbanken får ni:
- Överblick och detaljerad information om alla era lån och ert sparande.
- Som sparkund möjlighet att själva öppna placeringskonto, göra överföringar, ladda ner kontoutdrag och engagemangsbesked.
- Årligt engagemangsbesked som visar både lån- och sparengagemang.
- Kommunicera säkert med oss genom att skicka och ta emot meddelanden.
- Som förvaltare en enkel och smidig hantering av flera olika kunder.
Så här går det till – steg för steg
1. Ladda ner blanketten
Om ni är lånekund hos oss men ännu inte fått tillgång till internetbanken laddar ni ner den här blanketten Pdf, 1.1 MB.. Fyll i alla uppgifter och skicka tillbaka den till oss.
Om ni är sparkund har ni redan tillgång till internetbanken.
Tips: När ni har tillgång till internetbanken kan ni själva tilldela och ta bort behörigheter direkt i internetbanken.
2. Logga in och godkänn villkoren
När era behöriga användare har fått tillgång till internetbanken bekräftas det med ett brev till er. Efter det behöver alla behöriga användare logga in med BankID eller mobilt BankID för att godkänna användarvillkoren.
Glöm inte att slå på notiser i samband med att ni godkänner villkoren så att ni inte missar viktig information från oss. Då får ni en notis via sms eller e-post när vi kommunicerar med er via vår internetbank.
3. Klart!
Nu kan ni som behöriga användare enkelt logga in med BankID och börja använda internetbanken.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Vilka olika behörighetsnivåer finns?
SBAB erbjuder behörighetsnivåerna:
- Obegränsad behörighet
- Sparbehörighet
- Tittabehörighet
Det är endast möjligt att välja en behörighetsnivå per person. Behörigheten gäller tills den ändras eller återkallas. Endast användare med obegränsad behörighet förfogar över internetbankens samtliga funktioner.
Vid frågor om behörigheter och behörighetsnivåer, kontakta oss på 0771–45 30 30.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur ger vi vår förvaltare medgivande att komma åt internetbanken?
Om ni vill ge en förvaltare tillgång till att komma åt ert engagemang via internetbanken behöver ni ladda ner och fylla i följande blankett:
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur kan vi ge andra personer tillgång till internetbanken?
Personer med obegränsad behörighet kan logga in i internetbanken och hantera vilka personer som ska ha behörighet att logga in.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur loggar jag in med Mobilt BankID?
- Klicka på Logga in längst upp till höger på sbab.se.
- Välj kundtyp. Logga in som privatperson eller företag/bostadsrättsförening.
- Välj om du vill använda BankID på en annan enhet, eller på samma enhet som inloggningen sker på.
- Starta din Mobilt BankID-app på din telefon eller surfplatta.
- Om du valt att logga in på annan enhet: Scanna den QR-kod som visas.
- Skriv in din Mobilt BankID kod.
- Klicka på Legitimera.
- Klart! Du loggas in.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur gör jag om jag har problem att logga in?
De flesta problem att logga in brukar lösas genom att testa dessa saker:
1. Starta BankID-applikationen manuellt
Ibland startar inte BankID-applikationen automatiskt. Då måste du klicka på "Öppna BankID säkerhetsprogram" i rutan som ser ut så här:
2. Testa ditt BankID
Du kan testa ditt BankID på BankID:s testsida, för att se att ditt BankID fungerar som det ska. Du gör detta på BankID:s webbplats.
Lyckas inte testet, talar det för att felet ligger hos ditt BankID. Då kontaktar du supporten hos den bank som utfärdat ditt BankID.
3. Rensa webbhistoriken/töm cache-minnet
Webbläsaren sparar ofta information för att ladda snabbare. Det kan ställa till problem när du ska logga in på olika ställen.
Radera historiken och töm cache-minnet och testa igen.
4. Uppdatera BankID
Fungerar det fortfarande inte att logga in, testa att uppdatera ditt BankID. Ladda ned den senaste versionen av BankID om du inte har den.
Fungerar det fortfarande inte att logga in kontaktar du vårt kundcenter på 0771-45 30 00 för felanmälan.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur gör jag om jag inte har möjlighet att använda BankID?
Du som inte har möjlighet att använda BankID kan beställa en säkerhetsdosa från kundservice på 0771-45 30 00. Här hittar du manualen för säkerhetsdosan Pdf, 2.1 MB..
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Vad är BankID?
BankID är en form av elektronisk legitimation som du kan använda för att legitimera dig på nätet. Principen är densamma som när du i vanliga fall legitimerar dig med ID-kort, körkort eller pass.
Hos oss kan du till exempel öppna konto, överföra pengar, se dina kontoutdrag och lån med BankID.
Du skaffar BankID snabbt och utan kostnad när du är inloggad på din banks internettjänst.
Vår internetbank stödjer:
- BankID på kort och fil
- Mobilt BankID
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur skaffar jag BankID?
Här kan du läsa om hur du beställer BankID eller Mobilt BankID.
Här är de banker som ger ut BankID.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Vilka systemkrav finns för att kunna använda BankID?
Här kan du läsa mer om vilka systemkrav som finns för att kunna använda BankID och Mobilt BankID.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Vilka kan öppna ett SBAB-konto?
Konton kan endast öppnas av juridisk person som inte är sådant institut som anges i lagen om insättningsgaranti, för närvarande; bank, försäkringsbolag, kreditmarknadsbolag, finansiellt institut eller sådant värdepappersföretag som har tillstånd till att ta emot medel på konto.
Enskilda firmor kan inte öppna ett SBAB-konto eftersom denna bolagsform inte räknas som en juridisk person.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur många SBAB-konton går det att ha?
Det går att ha ett konto per företag eller förening. En koncern kan ha upp till fem SBAB-konton.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan SBAB utfärda bankintyg för SBAB-kontot?
Nej, vi utfärdar i dagsläget inte bankintyg för kapital som finns på våra konton.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Gäller insättningsgarantin på SBAB-konton?
Ja, våra konton omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur avslutar vi ett SBAB-konto?
Om ni önskar avsluta ert SBAB-konto – fyll i blanketten nedan och skicka in till oss via post. När kontot avslutas överförs kvarvarande saldo, inklusive upplupen ränta, till det föranmälda externa mottagarkontot.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur fungerar räntor på SBAB-kontot?
För SBAB-kontot kan räntan komma att ändras vid förändringar i marknadsräntorna.
- Räntan beräknas från och med kalenderdagen efter insättningsdagen. Den beräknas baserat på antal förflutna dagar på basis av att ett kalenderår 365 dagar och vid skottår 366 dagar.
- På uttaget belopp räknas ränta till och med kalenderdagen före uttagsdagen.
- Vid ränteändring beräknar SBAB räntan efter den nya räntesatsen från och med den dag ränteändringen träder i kraft.
- Vi sätter in räntan på kontot den 31/12. Vi drar inte någon skatt.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Var kan vi se kontoutdrag?
Kontoutdrag skickas ut till er kvartalsvis om transaktioner gjorts på kontot sedan förra kontoutdraget.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Varför skiljer sig räntan åt för privat och företag?
Privatkunder, bostadsrättsföreningar och företag och oftast olika villkor, eftersom deras förutsättningar skiljer sig åt på en rad punkter. SBAB har som strategi att erbjuda ett konkurrenskraftigt pris utifrån våra olika målgrupper på inlåningsmarknaden.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur ändrar vi externt mottagarkonto?
Ett förvalt externt mottagarkonto är det konto i annan bank som används för att föra över pengar från ert SBAB-konto.
Bra att veta när ni ändrar externt mottagarkonto:
- Ni kan endast ha ett externt mottagarkonto.
- Det senast angivna externa mottagarkontot ersätter tidigare valt mottagarkonto.
- Om mottagarkontot är ett förvaltarkonto så behöver ni även skicka med blanketten för förvaltarkonto (pdf). Pdf, 371.7 kB.
Fyll i blanketten och skriv ut:
Skicka portofritt till:
Svarspost 650 300 401
658 00 Karlstad
Kontakta oss
Ring oss på 0771-45 30 30 om ni vill veta mer om hur ni använder kontot eller har frågor kring behörigheter och mottagarkonto.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur kan vi se vilka transaktioner som har gjorts till eller från vårt konto?
Ni kan se transaktioner på kontot när du är inloggad på vår internetbank eller på kontoutdraget som skickas kvartalsvis. Om ni gör ett uttag skickar vi en bekräftelse på uttaget.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan vi föra över pengar till bankgiro?
Nej, från våra konton går det inte att föra över pengar till ett bankgiro. Du får föra över pengar till det förvalda externa mottagarkontot i annan bank och sedan föra pengarna vidare därifrån.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan vi föra över pengar till ett konto i utlandet?
Nej, från våra konton går det inte att föra över pengar till ett konto utomlands. Du får föra över pengar till det förvalda externa mottagarkontot i annan bank och sedan föra pengarna vidare därifrån.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan vi föra över pengar till plusgirokonto?
Ja, om det förvalda externa mottagarkontot är ett plusgirokonto, går det att föra över pengar dit.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kostar det något att föra pengar från kontot?
Nej det är helt kostnadsfritt, inga avgifter.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
När kommer pengarna fram om vi gör en överföring till annat konto?
Om du gör en överföring till ett bankkonto utanför SBAB (det externa mottagarkontot som valts för att föra pengar till) och registrerar överföringen på en bankdag innan klockan 13.00 förs pengarna över till mottagarens bank samma dag.
Om du gör överföringen till externt mottagarkonto en bankdag efter kl. 13.00 eller en helgdag kommer pengarna fram nästa bankdag.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Vilket clearingnummer har SBAB?
SBAB:s clearingnummer är 9252 eller 9253.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur tar vi ut pengar från vårt SBAB-konto?
Logga in på sbab.se med BankID eller Mobilt BankID. Gå till Konton, Skapa överföring och ange mottagarkonto, ange belopp och datum för överföringen.
Ring kundcenter på 0771-45 30 30. Ange personnummer och signera med Mobilt BankID. Därefter får ni prata med en handläggare som utför överföringen.
Bra att veta: Överföringar kan endast göras till det förvalda externa mottagarkontot i annan bank. När en överföring ska göras samma dag måste den signeras av en eller två personer i förening innan klockan 13.00. Därefter makuleras överföringen.
Om ni som bostadsrättsförening använder er av förvaltarens konto måste referens anges så att mottagaren ser vilken förening det gäller.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur sätter vi in pengar på vårt SBAB-konto?
Gör en överföring från konto i annan bank. Skriv hela kontonumret som pengarna ska föras över till, inkl. SBAB:s clearingnummer 9252 eller 9253.
Transaktionerna syns i vår internetbank och på de kontoutdrag som skickas ut kvartalsvis då det skett transaktioner på kontot.
Det går inte att föra över pengar från eller till utlandet direkt med ert konto hos SBAB. Det ni kan göra är att först föra över pengar till ett konto i annan bank och därefter sätta in pengarna på ert SBAB-konto.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur binder vi pengarna på placeringskontot?
I samband med att ni öppnar placeringskontot väljer ni vilken summa ni vill placera och till vilken bindningstid. När ni signerar ansökan kommer pengarna föras över från ert SBAB-konto till ert nya placeringskonto där pengarna binds på tiden ni har valt.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Varför behöver en till person signera öppnandet av ett placeringskonto?
Hur många personer som behöver signera ansökan beror på vilken typ av användare som öppnar placeringskontot.
- En användare med administationsrätt ”Ensam” kan öppna placeringskonto direkt.
- En användare med administrationsrätt ”Tillsammans med annan” kan ansöka om placeringskonto men för att kontot ska öppnas behöver en annan person i er organisation med obegränsad behörighet också signera ansökan.
Bra att veta: Om flera användare ska signera ansökan måste alla signeringar ske mellan klockan 8-18 samma bankdag.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Varför går det bara att öppna placeringskonto mellan klockan 8-18?
Eftersom räntan på placeringskontot beräknas utifrån marknadsräntan den dag som placeringen startas behöver kontot öppnas mellan klockan 8-18.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan vi sätta in mer pengar på placeringskontot i efterhand?
Nej, det är inte möjligt att föra över pengar till ett redan öppnat placeringskonto. Beloppet som sätts in från start på placeringskontot är beloppet som ni binder upp.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Hur beräknas räntan?
För samtliga bindningstider beräknas räntan på antal dagar på ett år med 365 dagar (skottår 366 dagar). Räntan beräknas från och med dagen då placeringen startas till förfallodagen.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
När betalas räntan ut?
Räntan på er placering betalas ut en gång oavsett vilken bindningstid ni valde på kontot från början. Beloppet betalas ut på placeringskontots förfallodag och förs då över till ert SBAB-konto.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Vad händer när bindningstiden går ut?
När bindningstiden går ut avslutas placeringen automatiskt. Det sparade kapitalet och räntan förs över till ert SBAB-konto.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan vi avsluta en placering i förtid?
Ja, det är möjligt. Om ni vill avsluta placeringen i förtid kontaktar ni vår kundservice via telefon eller via meddelande i internetbanken.
Tänk på: När en placering avslutas i förtid tillkommer en ersättning för ränteskillnad samt en avgift enligt våra allmänna villkor:
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Gäller insättningsgarantin på placeringskonton?
Ja, placeringskonton omfattas av insättningsgarantin.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Var hittar jag engagemangsbeskedet?
I internetbanken kan ni snabbt, enkelt och kostnadsfritt ladda ner det årliga engagemangsbeskedet. I beskedet får ni en komplett sammanställning av hela ert engagemang hos oss, oavsett om ni har fastighetslån, sparkonto eller både och.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan engagemangsbeskedet skickas till vår revisor?
Ja, om det finns en fullmakt till revisorn eller om ni tidigare har skickat in ett medgivande till oss.
Om ni vill skicka in ett nytt medgivande till oss laddar ni ner och fyller i den här blanketten:
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
När skickas engagemangsbeskedet ut?
Engagemangsbeskedet finns att ladda ner i internetbanken från mitten av januari varje år, och det kommer också att skickas ut via post.
Det kompletta engagemangsbeskedet kan alla med obegränsad behörighet eller tittabehörighet ladda ner i internetbanken.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!
Kan jag få hjälp att ta fram ett engagemangsbesked?
Alla våra kunder får automatiskt ett engagemangsbesked per den 31 december skickat till sig i mitten av januari. Engagemangsbeskedet finns då också tillgängligt att ladda ner via internetbanken.
Om ni behöver ett engagemangsbesked för ett annat datum än 31 december kan ni beställa det genom att skriva ett säkert meddelende till oss från internetbanken.
Bra att veta: Har ni ett sparande hos oss kan ni när som helst ladda ner ett engagemangsbesked för ert sparande via internetbanken.
Hjälpte den här informationen dig?
Tack för din feedback!