Hur du undviker additionsstress i dina köpbeslut

Hur du undviker additionsstress i dina köpbeslut

Användare av sociala medier kan bli mer stressade än andra, visar forskning. En anledning till det är att vi för första gången har större möjlighet att lägga samman våra vänners liv till ett. Ett fiktivt liv som vi sedan försöker mäta oss med. Någon är på semester (nu igen!?), någon har köpt drömlägenheten, någon har köpt svindyra kuddar med ett känt snabeldjur på, någon har börjat träna frenetiskt och ytterligare någon har fått ett nytt, välbetalt (tror vi) jobb. Upplevelsen blir att ”alla andra” har det bättre än vi själva och vi börjar jaga en jämförelsefigur som bara existerar i vårt huvud. En figur som vi aldrig kan vinna över. Det kallas additionsstress.

Sociala medier ger oss inspiration till vad vi läser, var vi reser, vad vi ser på streamingtjänster och vad vi köper. Det kan såklart också vara positivt. Men lösningen på additionsstressen får inte bli att försöka köpa dig ikapp med andra. Inredningstidningens ”tips” om dyra mässingsljusstakar, resebyråns påminnelser om ”fantastiska” barnklubbar i Thailand eller klädkedjans ständiga ”säsongens nyheter” behöver inte vara lösningen för alla.

Vi har ju en del sådana personer i vårt flöde. De där vännerna som helt plötsligt börjar posta en massa bilder när de är på semester, lägger ut en bild när de firar det nya jobbet med champagne eller när de (för en gångs skull) gör något kreativt med barnen. Hashtag lycklig. Naturligtvis lägger en del ut det som en ögonblicksbild av sitt liv, och det är ju till viss del det sociala medier handlar om. Men kanske är de omedvetna om att de bidrar till additionsstressen?

Tricket är nog att stanna upp ibland. Att fundera över varför man plötsligt känner ett sug att köpa eller göra något. Att göra en inre avstämning över vad man egentligen vill själv. Känner du av stressen, ta en paus från sociala medier ett tag för att se om det gör någon skillnad. Det kan också hjälpa att ha en lista på saker som du vill köpa när du har råd, oavsett vad du ser i sitt sociala medie-flöde. Då kanske du också kan (åter-)upptäcka din egen smak och dina egna behov. Vilken typ av kuddar, ljusstakar och lägenheter gillar just jag?

Ett tips på ett flöde där additionsstressen förhoppningsvis inte finns, är mitt konto på Instagram: @ekonomemma

Nästa:
Förra:
Denna artikel är skriven av
Emma Persson

Emma är boendeekonom här på SBAB! och bloggar om privat- och makroekonomi men främst boendeekonomi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *