Allmänna lånevillkor för privatlån 2020-04-07

SBAB Bank AB (publ)

Org.nr. 556253-7513

Säte Solna

1. Allmänt

Långivare är vi, SBAB Bank AB (publ), 556253-7513, eller den som efter en eventuell överlåtelse, är innehavare av lånefordran enligt skuldebrevet.

Allmänna lånevillkor för privatlån gäller för lån i svenska kronor (SEK) och för det syfte du angivit i ansökan.

Villkoren för lånet bestäms av skuldebrevet. Med skuldebrev avses den handling som benämns Skuldebrev Privatlån jämte den villkorsbilaga och de allmänna lånevillkor som båda vid var tid gäller för lånet.

Villkorsbilagan anger bl a gällande ränte- och amorteringsvillkor, förfallodagar, effektiv ränta, villkorsperiod och det sammanlagda beloppet som ska betalas. Villkorsbilagan kan komma att utfärdas senare än skuldebrevet och efter lånets utbetalning. Villkorsbilagan ska utfärdas snarast möjligt efter det att villkoren för lånet bestämts. För bostadslån bekräftar villkorsbilagan villkoren i det bindande erbjudandet.

Vad som i dessa villkor anges beträffande dig gäller för samtliga låntagare till lånet. Ni svarar solidariskt för betalning av lånet samt för betalning av räntor och avgifter enligt detta avtal. Detta innebär att var och en av er är betalningsansvariga för hela lånebeloppet och samtliga räntor och avgifter. Om inget annat överenskommits kommer vi att vid lagstadgad rapportering till myndighet fördela inbetalda räntor på lånet på er med hälften vardera.

I samband med ansökan av lånet under lånets löptid är du skyldig att lämna de kund- och personuppgifter och behörighets- och identitetshandlingar till oss som efterfrågas samt styrka dessa uppgifter. På begäran av oss ska du lämna korrekta och sanningsenliga uppgifter om bland annat syfte med lånet, inkomst och skatterättslig hemvist. Om lämnade uppgifter ändras under lånets löptid ska du i god tid före förändringen underrätta oss.

Vi kommer att kommunicera information och lånevillkor m.m. med dig endast på svenska.

2. Bostadslån

Med bostadslån avses i dessa villkor ett privatlån som tas i syfte att förvärva eller behålla äganderätt till fast egendom, tomträtt, bostadsrätt eller liknade rätt eller som är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastigheten, när det inte är fråga om en tillfällig finansieringslösning under övergången till ett annat finansiellt arrangemang och lånet har en obestämd löptid eller ska återbetalas inom 12 månader.

I det följande finns vissa villkor som endast gäller för bostadslån. Där det i texten anges lån gäller villkoren både för privatlån och bostadslån.

3. Bostadslån i utländsk valuta:

Om den valuta som du huvudsakligen får din inkomst i, inte är SEK vid tidpunkten då bostadslånet beviljas, räknas det som ett bostadslån i utländsk valuta. Detsamma gäller om du är bosatt i ett land inom EES, som inte är Sverige, eller om de tillgångar som ska användas som betalning av bostadslånet är i en annan valuta än SEK.

För att begränsa den eventuella valutakursrisk som kan uppstå för bostadslån i utländsk valuta ställer vi högre krav på betalningsutrymme för dig i samband med att ett sådant lån beviljas. Därutöver varnar vi dig regelbundet, när beloppet som det återstående lånet eller beloppet som de regelbundna amorteringarna uppgår till, på grund av valutakursförändringar, tar 20 procent mer i anspråk av ditt betalningsutrymme än vad beloppet hade gjort när låneavtalet ingicks.

4. Betalningsåtagande

I villkorsbilagan framgår den av dig valda löptiden för lånet. Betalningarna för amortering ska ske månadsvis och uppgå till lika stora belopp per månad och beräknas så att lånet blir helt återbetalt under den avtalade löptiden.

Har du utnyttjat din rätt enligt punkt 14 att delvis lösa lånet i förtid kommer de månadsvisa betalningarna för amortering av kvarvarande kapitalskuld fördelas på kvarvarande löptid och uppgå till lika stora belopp. Du kan genom villkorsjustering öka amorteringstakten på lånet. Du får inte minska amorteringstakten med mindre än att de månadsvisa betalningarna för amorteringen återbetalar lånet inom ursprunglig avtalad löptid.

Betalning av amortering, ränta, avgifter och kostnader ska erläggas genom automatisk betalning via autogiro eller motsvarande. Villkor för Autogiro via Bankgirocentralen finns under punkt 19. Betalning ska ske månadsvis i efterskott och vara oss tillhanda på respektive månads förfallodag. Överenskommen förfallodag ska därvid gälla även om den infaller på en dag som är allmän helgdag eller därmed likställd dag.

Den första förfallodagen för ränta och amortering är den förfallodag som infaller månaden efter den kalendermånad som lånet utbetalades. Förfallodagen framgår av villkorsbilagan.

5. Ränta

Du ska betala en årlig ränta på den del som återstår av ditt lånebelopp. Räntan utgår från och med utbetalningsdagen och beräknas enligt den räntesats som framgår av villkorsbilagan och enligt de grunder som vi vid var tid tillämpar för lån av detta slag.

För bostadslån beräknas räntan enligt den räntesats och ränte- och villkorsperiod som framgår av villkorsbilagan enligt de villkor som vi lämnat i det bindande erbjudandet och utifrån ditt val. Erbjuden ränta för bostadslån i det bindande erbjudandet kan komma att ändras på utbetalningsdagen i den utsträckning som det kan motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade eller minskade upplåningskostnader eller andra kostnadsökningar som vi inte kunde förutse när det bindande erbjudandet lämnades.

För lån med rörlig ränta får vi ändra räntesatsen i den mån:

  • våra kostnader för ditt lån har ökat på grund av kreditpolitiska beslut,
  • våra upplåningskostnader har ökat, eller
  • våra kostnader för ditt lån har ökat i andra fall som vi inte skäligen kunde förutse när vi lämnade lånet.

Vi är skyldiga att tillämpa dessa villkor även till din fördel när våra kostnader har minskat.

Ränteändring med tillämpning av ovanstående sker på ränteändringsdag.

Vi informerar dig om ändrad räntesats innan ränteändringen börjar gälla genom ett särskilt meddelande på inloggade sidor på vår webbplats följt av ett meddelande om ändring i nästa låneavisering.

Med effektiv ränta avses lånekostnaden (ränta, särskilda avgifter och andra obligatoriska kostnader) angiven som en årlig ränta, d.v.s. räntesatsen per år beräknas på lånebeloppet med beaktande av delbetalningar under lånets löptid. Uppgift om vad den effektiva räntan uppgår till vid tidpunkten för utbetalningen av lånet framgår av villkorsbilagan som erhålls i samband med utbetalningen av lånet.

6. Dröjsmålsränta

Om du inte betalar kapitalskulden (till exempel genom amortering), räntan eller avgifterna i tid, måste du betala en årlig dröjsmålsränta på det förfallna beloppet tills detta är återbetalt. Dröjsmålsräntan är den aktuella räntesatsen för lånet på förfallodagen plus 5 procentenheter.

På den del av lånet som inte har förfallit till betalning fortsätter den vanliga räntan att löpa.

7. Avgifter

Avgifter för lånet

Vi får ta ut avgifter av dig som ersättning för de kostnader som vi har för lånet, till exempel uppläggningsavgift och aviseringsavgift. Du ska betala sådan avgift efter att den åtgärd som avgiften avser har blivit utförd. De avgifter för lånet som du är skyldig att betala kan du se på villkorsbilagan. Vi har när som helst rätt att höja en avgift för lånet om våra kostnader för den åtgärd som avgiften avser att täcka har ökat.

Andra avgifter

Utöver ersättning för kostnaderna för själva lånet får vi också ta ut andra avgifter. Det kan bland annat vara kostnader för en tilläggstjänst eller om du inte har följt lånevillkoren (till exempel påminnelseavgift, inkassoavgift och avgift för meddelande till borgensman och pantsättare). Vi har rätt att ändra sådana avgifter under lånets löptid.

Du måste också ersätta våra kostnader för arbete och utlägg i samband med att vi behöver anskaffa, bevara, hålla försäkrad, värdera och ta i anspråk avtalad säkerhet, samt för att bevaka och driva in vår fordran hos dig eller någon annan betalningsskyldig.

För närmare upplysning om dessa avgifter och kostnader kan du höra av dig till oss eller besöka vår webbplats. Vi lämnar meddelande om förändrade avgifter för lånet genom ett särskilt meddelande till dig på inloggade sidor på vår webbplats.

8. Det sammanlagda beloppet som ska betalas

Det sammanlagda beloppet som ska betalas är summan av lånebeloppet och dina lånekostnader. Vi beräknar det sammanlagda beloppet utifrån vad som gäller när skuldebrevet upprättas. Eftersom räntan är rörlig och därför kan ändras under löptid är det sammanlagda beloppet endast en uppskattning.

9. Villkor för utbetalning av lånet

Vi betalar ut lånet till det konto vi och du kommit överens om och på det datum vi bestämmer när inga uppgifter framkommit som enligt vår ensidiga bedömning påverkar vårt åtagande att betala ut lånet. Vi förbehåller oss rätten att skjuta upp utbetalningen av lånet så länge eventuella oklarheter finns.

10. Betalningsplan

Du har rätt att utan kostnad begära att få en sammanställning över när kapital, ränta och avgifter ska betalas (betalningsplan). Detta gäller inte för bostadslån

11. Överlåtelse av lånefordran m.m.

Vi har rätt att överlåta vår lånefordran enligt skuldebrevet till annan. Vi har också rätt att pantsätta den fordran som vi har enligt skuldebrevet, till annan. Vi kommer att meddela dig om sådan överlåtelse eller pantsättning blir aktuell och då ge dig information om vad det innebär för dig.

Du har inte rätt att överlåta lånet till någon annan utan vårt skriftliga godkännande.

12. Avräkningsordning

När du betalar har vi rätt att i första hand räkna av betalningen mot förfallna avgifter, kostnader, dröjsmålsräntor och räntor och först därefter räkna av beloppet från kapitalskulden.

13. Bankens rätt att säga upp ditt lån i förtid

I vissa situationer har vi rätt att säga upp ditt lån och begära att du ska betala tillbaka hela lånet i förtid.

Det gäller i följande situationer:

  1. Du är mer än en månad försenad med att betala ett belopp som överstiger tio procent av lånefordran (summan av lånebeloppet, räntor och avgifter).

  2. Du är mer än en månad försenad med att betala ett belopp som överstiger fem procent av lånefordran (summan av lånebelopp, räntor och avgifter), och förseningen gäller två eller flera poster som har förfallit vid olika tidpunkter.

  3. Du är på något annat sätt väsentligt försenad (i väsentligt dröjsmål) med betalning.

  4. Det står klart att du undandrar dig att betala din skuld genom att avvika, skaffa undan egendom eller agera på något annat sätt.

Om vi säger upp lånet enligt punkterna 1–3 ovan gäller en uppsägningstid på minst fyra veckor. Uppsägningstiden räknas från det datum då vi skickar uppsägningen i ett rekommenderat brev till dig eller från det datum uppsägningen kommer dig till handa på något annat sätt. Hela lånet är förfallet till betalning när uppsägningstiden är slut.

Om du betalar det förfallna beloppet och dröjsmålsräntan innan uppsägningstiden har gått ut, är du dock inte skyldig att betala hela lånet i förtid. Om vi säger upp lånet enligt punkt 4 ovan är du inte skyldig att betala hela lånet i förtid om du genast efter uppsägningen eller inom medgiven uppsägningstid ställer godtagbar säkerhet för lånet. Möjligheten enligt detta stycke, att befrias från skyldigheten att betala hela lånet i förtid, kan du bara utnyttja en gång.

14. Förtidslösen

Du har rätt att när som helst och utan särskild kostnad återbetala hela eller delar av lånet i förtid. Betalar du lånet i sin helhet ska du betala ränta och andra kostnader för lånet fram till tiden för förtidsbetalningen men inte för tiden därefter.

15. Ångerrätt

Du har rätt att ångra låneavtalet och begära att detta ska avslutas. I sådant fall måste du meddela oss detta inom 14 dagar från den dag då låneavtalet ingicks. Om du har fått avtalsvillkor och övrig information vid ett senare tillfälle, har du 14 dagar på dig från den dag då du fick låneavtalet att meddela oss att du ångrat dig. Om du meddelat oss att du vill ångra låneavtalet måste du så snart som möjligt och senast inom 30 dagar från meddelandet betala tillbaka hela lånebeloppet och även upplupen ränta. Det gäller även om det finns fler låntagare och det bara är en av låntagarna som vill ångra låneavtalet. Räntan beräknas från den dag då du fick lånet utbetalt till och med den dag då lånet återbetalas till oss.

Vi ska så snart som möjligt och senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot ditt meddelande om att ångra låneavtalet, betala tillbaka de avgifter som du har betalat på grund av lånet, förutom utgifter som vi kan ha betalat till det allmänna.

Om du utnyttjar din ångerrätt avseende låneavtalet är du inte heller bunden av ett anknytande avtal om en tjänst som du har ingått med anledning av låneavtalet, t.ex. låneskyddsförsäkring.

Ångerrätt gäller inte för bostadslån.

16. Ansvarsbegränsning

Vi är inte ansvariga för skada som beror på svensk eller utländskt lag, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, terrorhandling eller annan liknande händelse. Vi ansvarar inte för skada som beror på strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande konfliktåtgärd. Det gäller även om vi själva är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd.

Vi ersätter inte skada som uppkommit i andra fall om vi varit normalt aktsamma. Vi ansvarar inte för indirekt skada, om inte skadan orsakats av vår grova vårdslöshet.

Om vi inte kan ta emot en betalning på grund av en händelse som anges i första stycket, har vi rätt till avtalad ränta under tiden som hindret pågår (utan tillägg av dröjsmålsränta).Föreligger hinder för oss att verkställa utbetalning av lånet eller vidta annan åtgärd på grund av händelse som anges i första stycket får åtgärden skjutas upp till dess hindret har upphört.

17. Tvister

På detta skuldebrev/kreditavtal är svensk rätt tillämplig. Om vi väcker talan ska tvisten avgöras av svensk domstol. Om du är bosatt /har hemvist i ett annat land eller har tillgångar i det landet har vi dock rätt att väcka talan vid domstol i det landet.

18. Meddelande m.m.

Vi uppdaterar löpande vårt kundregister med namn och adress från SPAR. Har du utlandsadress ska du omgående underrätta oss om adressändring. Det åligger dig att hålla lämnad uppgift om mobilnummer och/eller e-postadress till oss uppdaterade.

Om du är ansluten till vår internettjänst eller annan elektronisk kommunikationstjänst kan du läsa information och meddelanden från oss där. Annars skickar vi information och meddelanden med brev till din folkbokföringsadress eller den adress du uppgivit till oss. I fråga om information angående ränteändringar gäller vad som föreskrivs i punkt 5.

Information och meddelanden som du får via vår internettjänst eller annan elektronisk kommunikationstjänst anses ha nått dig så snart vi har gjort den tillgänglig. Om vi skickar ett rekommenderat brev om lånet till dig anses det ha nått dig senast på sjunde dagen efter att vi skickade det.

Vad som i ovanstående stycke sagts, ska inte gälla beträffande meddelande för att avbryta preskription. Med verkan för alla låntagare kommer meddelanden till er avseende gemensamt lån, t ex aviseringar, att översändas endast till en av er.

19. Autogiro

De allmänna bestämmelserna för Autogiro gäller endast för dig som begärt automatisk betalning av lånet via Autogiro.

Allmänt

Autogiro är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av

Autogiro

Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto hos betaltjänstleverantören eller till konto hos annan betaltjänstleverantör.

Definition av bankdag

Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.

Information om betalning

Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.

Täckning måste finnas på kontot

Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl. 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök.

Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder)

Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.

Medgivandets giltighetstid, återkallelse

Medgivandet gäller tills vidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantörtillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro

Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren avannan anledning inte bör delta i Autogiro.

Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren.

ÖVRIGA UPPLYSNINGAR

Tillsynsmyndighet

Tillsynsmyndigheter för vår verksamhet är Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm och Konsumentverket, Box 48, 561 02 Karlstad.

Klagomålshantering

Om du vill klaga på något som avser lånet bör du i första hand vända dig till den kontaktperson eller enhet hos oss som har handlagt lånet. Du kan också kontakta vår kundombudsman.

Du kan få oberoende vägledning av Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, se www.konsumenternas.se.

Tvisteprövning utanför domstol

Om vi inte kommer överens har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är en nämnd för alternativ tvistlösning och ett alternativ till domstol. Adressen är ARN; Box 174, 101 23 Stockholm, och webbplatsen är www.arn.se

En anmälan till ARN måste vara skriftlig. ARN har regler för vilka ärenden som prövas, det finns till exempel vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i ARN:s behandling av tvisten.

Om du har ingått ett avtal med oss via Internetbanken och där det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med oss har du rätt att använda dig av EU:s onlineplattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med oss kommer ärendet att skickas till ARN för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på www.konsumenteuropa.se.

Uppgiftslämnande för kreditupplysningsändamål

Vi kan lämna uppgifter om lånet, betalningsförsummelser eller kreditmissbruk till kreditupplysningsföretag med flera enligt kraven i kreditupplysningslagen (1973:1173). Sådant företag kommer att föra in uppgifterna om lånet i ett särskilt s.k. kreditregister. Uppgifterna görs därvidtillgängliga för kreditinstitut och värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn samt för kreditinstitut och värdepappersbolag med hemvist inom EES. Du kan få mer information om detta genom att kontakta oss.

Personuppgiftsbehandling

SBAB Bank AB (publ), 556253–7513, är personuppgiftsansvarig och ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

På SBAB värnar vi om din integritet. Ditt förtroende för hur vi samlar in och hanterar uppgifter om dig är viktigt för oss. SBAB behandlar personuppgifter endast för särskilda och uttryckligt angivna ändamål.

För mer detaljerad information om hur dina personuppgifter behandlas, besök www.sbab.se/personuppgiftsbehandling alternativt kontakta SBAB på telefon 0771-45 30 00, e-post: dataskydd@sbab.se eller skicka brev till SBAB, Att: Dataskydd, Box 1012, 651 15 Karlstad.

Version 1 20200407