Vi stödjer inte din version av webbläsare och vissa funktioner på sidan kanske därför inte fungerar. Vänligen uppgradera till den senaste versionen. Ignorera

Kundservice

Frågor och svar

Vanliga frågor

Jag har inte fått någon avi den här månaden, hur vet jag vilket belopp jag ska betala?

Logga in på sbab.se med ditt BankID. Där kan du se dina personliga uppgifter inklusive kommande betalningar.

Vad menas med "summan utlagt"?

Summan på din första avi som är märkt med ”Utlagt” innehåller den summa som SBAB lagt ut i samband med ditt tillträdesmöte. På likvidavräkningen du fått av mäklaren kan du se en specifikation av kostnaderna.

Vid köp av bostadsrätt ingår till exempel eventuell handpenningsränta och månadsavgift till föreningen för de dagar som är kvar på månaden efter att tillträdet ägt rum.

Vid köp av fastighet ingår till exempel eventuell handpenningsränta och fastighetsavgift för kvarvarande del av året.

Hur beräknas belopp för ränta och amortering på den första avin?

Första avin innehåller ränta för de två första månaderna men amortering för endast en månad. Till exempel: Tillträder du 15 mars innehåller första avin ränta från 15 mars till sista april samt amortering för april.

Jag har inte fått min första avi, hur vet jag vad jag ska betala? 

Den första avin kommer månaden efter att ditt lån betalats ut. Den innehåller ränta från utbetalningsdagen till och med 30:e nästföljande månad.

Om ditt lån exempelvis betalades ut den 10 mars kommer din första avi innehålla ränta från 10 mars till sista april. Amorteringen är dock bara för en månad. Du kan även se avibeloppet när du loggar in från och med den 15:e och senast den 18:e varje månad.

Var skaffar/beställer jag BankID?

Du beställer BankID hos din bank. För att beställa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer. SBAB utfärdar inte BankID.

Läs mer om hur du beställer BankID här.

Jag har problem att öppna konto eller logga in på sajten, vad ska jag göra?

Om du får problem när du försöker öppna konto eller logga in till de inloggade sidorna kan det bero på följande:

  • Din dator måste acceptera cookies.
  • Din dator måste ha stöd för Java. Om den inte har det kan Java hämtas här.
  • Här är en checklista att testa.
  • Här kan du läsa mer om våra tekniska krav.