Vi stödjer inte din version av webbläsare och vissa funktioner på sidan kanske därför inte fungerar. Vänligen uppgradera till den senaste versionen. Ignorera

Kundservice

Frågor & svar

Saknar du svaret på din fråga är du välkommen att kontakta Kundcenter på
0771 - 45 30 30 så hjälper vi dig.

Hur kan vi se vilka transaktioner som har gjorts till eller från vårt konto?

Ni kan se transaktioner på kontot när du är inloggad på vår internetbank eller på kontoutdraget som skickas kvartalsvis. Om ni gör ett uttag skickar vi en bekräftelse på uttaget.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Kan vi föra över pengar till ett konto i utlandet?

Nej, från våra konton går det inte att föra över pengar till ett konto utomlands. Du får föra över pengar till det förvalda externa mottagarkontot i annan bank och sedan föra pengarna vidare därifrån.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Kan vi föra över pengar till plusgirokonto?

Ja, om det förvalda externa mottagarkontot är ett plusgirokonto, går det att föra över pengar dit.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vad är penningtvätt?

Penningtvätt innebär aktiviteter och transaktioner i syfte att få pengar från brottslig verksamhet att se ut som om de vore ärligt förvärvade.

Läs mer om Penningstvätt här.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Vilket clearingnummer har SBAB?

SBAB:s clearingnummer är 9252.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

När kommer pengarna fram om vi gör en överföring till annat konto?

Om du gör en överföring till ett bankkonto utanför SBAB (det externa mottagarkontot som valts för att föra pengar till) och registrerar överföringen på en bankdag innan klockan 13.00 förs pengarna över till mottagarens bank samma dag.

Om du gör överföringen till externt mottagarkonto en bankdag efter kl. 13.00 eller en helgdag kommer pengarna fram nästa bankdag.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Hur får vi tillgång till internetbanken?

Tillgång till internetbanken ges i samband med kontoöppning. Är ni sparkund idag har ni redan tillgång till internetbanken.

För lånekund, kom igång genom att:

1. Kontakta oss per telefon så skickar vi ut en blankett till er.

2. När behöriga användare får tillgång till internetbanken, bekräftas det med ett brev till er.

3. Behöriga användare behöver nu logga in med Mobilt BankID eller BankID för att godkänna ’Användarvillkor för Internetbanken – Juridisk person’ (endast vid första inloggningen)

4. Viktigt! Under Mina sidor måste behörig användare gå in och slå på notifieringar.


Nu kan behöriga användare enkelt logga in med Mobilt BankID eller BankID för att använda internetbanken.

Läs mer om vem som kan få behörighet och olika behörighetsnivåer.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Kan vi föra över pengar till bankgiro?

Nej, från våra konton går det inte att föra över pengar till ett bankgiro. Du får föra över pengar till det förvalda externa mottagarkontot i annan bank och sedan föra pengarna vidare därifrån.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Kostar det något att föra pengar från kontot?

Nej det är helt kostnadsfritt, inga avgifter.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Ny behörighet i internetbanken - hur gör man?

Person med obegränsad behörighet kan lägga till behörig användare i internetbanken på sbab.se

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Ta bort behörighet i internetbanken - hur gör man?

Person med obegränsad behörighet kan ta bort behörig användare i internetbanken på sbab.se

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!

Statliga insättningsgarantin - Omfattas SBABs konton av den?

Ja, alla våra konton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för din feedback!