SBAB Live – eventet för en bättre bostadsrätts­förening
Tack till alla er som kom på vårt digitala event SBAB Live!
Oavsett om du var med live eller om du fick förhinder så kan du se hela eventet här. Du kan också läsa svar på frågor som ställdes under eventet.
Läs svaren på frågor som ställdes under eventet
Om man vill testa Boappa, hur går man tillväga?
Julia Gustafsson Frick, Boappa:
Såklart ska ni testa Boappa. Alla föreningar ligger redan inne i Boappa så för er är det bara att ladda ned appen, starta igång ett konto och aktivera er förening. Därefter kan ni bjuda in alla styrelsemedlemmar och testa appen inom styrelsen. Som styrelse får ni nämligen testa appen kostnadsfritt under tre måndader innan ni tar ett beslut om det är något som passar er förening.
Vi får också ofta kommenterar från befintliga äldre användare att Boappa förbättrat deras sociala liv samt att det är enklare att be grannar om hjälp när det behövs.
Hur kan man motivera medlemmar att använda Boappa? Många som är tveksamma och känner att det säkert är krångligt.
Sofie von Krusenstierna, Boappa:
Idag är de flesta väldigt vana vid digitala lösningar, det är därför väldigt sällan de boende upplever det krångligt med Boappa. Skulle medlemmarna ändå vara tveksamma kan du skicka dem vår Uppstartsguide och rekommendera dem att se vår video. Givetvis är de även varmt välkomna att höra av sig till oss på support@boappa.se med frågor.
Vad kostar Boappa?
Sofie von Krusenstierna, Boappa:
Boappa är kostnadsfritt för alla SBAB:s brf-kunder och föreningar som är medlemmar i Bostadsrätterna. För övriga föreningar ligger priset på 2 000-6 000 kr/år beroende på föreningens storlek. Alla föreningar får testa Boappa kostnadsfritt i tre månader. Läs mer och se villkor på boappa.se.
Hur når man alla medlemmar?
Sofie von Krusenstierna, Boappa:
När ni skapar ett konto i Boappa och bjuder in alla föreningens medlemmar får de ett mejl med en länk för att registrera sig. De blir då automatiskt kopplade till er förening i Boappa. Ni kan även skiva ut lappen Välkommen till Boappa och dela ut till alla medlemmar för att vara säker på att de fått informationen. När alla medlemar skapat ett konto i appen får de notiser så fort ni vill nå ut med information - använder medlemmarna inte smartphone kan de välja att bli notifierade via mejl istället.
De medlemmar som inte direkt skapar konto får automatiskt påminnelse om att skapa konto varje gång styrelsen skickar ut information vilket gör att alla medlemmar tillslut loggar in.
Måste alla medlemmar installera Boappa-appen?
Sofie von Krusenstierna, Boappa:
Nej, det går jättebra att använda Boappa via datorns webbläsare istället för att ladda ned appen till sin smartphone eller surfplatta. Alla medlemmar bör dock skapa ett konto på Boappa för att kunna ta del av viktig information kopplat till föreningen.
Vad händer med appen om man byter bank?
Julia Gustafsson Frick, Boappa:
Appen kommer såklart fortsätta kunnas användas precis som vanligt trots om ni byter bank. Det enda som händer då är att det inte längre kommer vara kostnadsfritt för er förening, detta eftersom det är en förmån att få ta del av Boappa kostnadsfritt när man är kund hos SBAB.
Måste alla medlemmar anslutas till Boappa för att det ska fungera?
Sofie von Krusenstierna, Boappa:
Styrelsen har en skyldighet att informera sina medlemmar om viktig information om föreningen. Boappa är en inkluderande tjänst där alla som är digitala på något sätt (mobiltelefon, läsplatta eller mejl) kan använda tjänsten, vilket alltså är samma personer som man kan nå med en hemsida. De personer som är helt analoga måste styrelsen informera på annat sätt.
Det vi ser är att föreningar som bjuder in sina medlemmar via mejladresser oftast har 90% av hushållen representerade i appen efter bara två veckor. Sammanfattningsvis måste inte alla medlemmar vara anslutna för att Boappa ska fungera, men vi rekommenderar att alla som har en digital plattform är det.
När det gäller Boappa (autentisering, inloggning med andra ord), vilka inloggningsmetoder stöder appen/webben?
Mats He, Boappa:
I dagsläget endast lösenord.
Boappa låter jättebra för mig (-70) som jobbat med IT i alla år men vi har en medelålder på 80+, hur ska vi få dessa att nyttja Boappa då vi inte ens kan få dem att gå in i portalen som vi har?
Mats He, Boappa:
Det kan verka motsägelsefullt men användarvänligheten i appen gör det betydligt enklare för äldre och mindre tekniskt kunniga personer att använda Boappa jämfört med en hemsida eller portal. Där de kan behöva extra hjälp är när de ska skapa sitt konto och logga in, efter det är de många gånger dessa som använder Boappa mest. Så om ni ser till att hjälpa dem igång så löser detta sig.
Vi får också ofta kommenterar från befintliga äldre användare att Boappa förbättrat deras sociala liv samt att det är enklare att be grannar om hjälp när det behövs.
Vi skulle önska att man kan stänga av så att t ex bara admin eller styrelsen kan lägga inlägg i flödet och ej alla boende också. Blir ett stort flöde emellanåt, vilket riskerar att boende tröttnar (nästan 200 lägenheter), så viktiga saker som styrelsen lägger ut riskerar att missas.
Julia Gustafsson Frick, Boappa:
Detta är något som ni har möjlighet att göra idag i appen. Detta ställer ni in under - Styrelseportalen - Inställningar - och bockar i det ni inte vill ska vara påslaget. Dock är det inget vi rekommenderar då vi ser att inlägg från medlemmar skapar ett stort värde.
Dessutom kan varje medlem själv ställa in om hen får notiser från medlemmars inlägg eller endast från styrelsen. I flödet kan man också sortera för att endast visa inlägg från styrelsen.
Anser Boappa att man behöver samtycke från var och en av medlemmarna för att uppgifter ska kunna publiceras i boendelistan?
Sigrid Thelin, Boappa:
GDPR hanteras på två nivåer. Dels godkänner varje användare Boappas personuppgiftspolicy när de skapar sitt konto i appen och för detta är Boappa personuppgiftsansvarig. Den andra nivån är det ansvar föreningen har för att hantera medlemmarnas personuppgifter. För detta tecknas ett personuppgiftsbiträdesavtal där föreningen är ansvarig och Boappa biträdet.
Hur anser Boappa att man ska hantera eventuella önskemål från medlemmar att slippa vara med i boendelistan?
Sigrid Thelin, Boappa:
Det är inte tvingande att ha sitt namn publicerat i Boappa, en medlem kan i dagsläget skriva "X" eller liknande, endast styrelsen/admin ser mejladressen. Vi jobbar även på att helt kunna dölja person i boendelistan som t ex har skyddad identitet eller adress.
Var är Boappa driftat (land, aktör)?
Sigrid Thelin, Boappa:
Våra servrar driftas av Exoscale i Schweiz.
Har Boappa något stöd för att plocka ut de uppgifter som finns om en medlem vid en eventuell begäran om detta?
Sigrid Thelin, Boappa:
Ja.
Kan jag idag få en uppgift på vilken räntesats som gäller idag för terminssäkring avseende ett lån i vår brf som skall omsättas först i december månad 2022, men som vår styrelse funderar på att redan nu binda på exempelvis fyra år?
Ylva Hunter, SBAB:
Ja det går bra, ett lån som ligger hos oss kan vi både ge nytt prisförslag på och terminsäkra. Ligger lånet hos en annan bank måste vi först göra kreditprövning och kreditbeslut samt teckna avtal (tar ca fyra veckor), sedan kan vi ställa ut terminsäkringen.
Vi möts ibland av en attityd på SBAB att "man önskar inte bevilja krediter som är mindre än 20-30 mkr". Det anser vi är olyckligt för konkurrensen och för SBAB själva då t ex många brf-affärer är lysande affärer ute i landet. Försvinner denna attityd nu snart...?
Ylva Hunter, SBAB:
Vi är glada att säga att vi nu gärna tar emot kunder på alla lånevolymer och platser i landet, nytt är att vi nu har ett team i Karlstad som tar hand om alla kunder med total lånevolym under 15 miljoner. Ni hittar ansökan om offert på vår hemsida, den är öppen för alla brf-kunder, stora som små, från norr till söder.
Bör man gå ut i ny upphandling när avtalet om extern förvaltning upphör eller om man är nöjd kan man hålla kvar den man har?
Johan Flodin, Fastighetsägarna:
Om ni är nöjda med den förvaltare ni har finns det inga skäl till att byta, men det kan vara bra att då och då, till exempel vart tredje år, ta in offerter från andra förvaltare för att kunna jämföra pris och vad som ingår. Kanske kan ni hitta någon som är ännu bättre.

Hitta grannskapet
Hitta all information om din förening och kom enkelt i kontakt med grannar och styrelse med appen Boappa.
Vill du komma i kontakt med oss?
Vi finns här för dig om du vill veta mer om våra fastighetslån eller om att spara och placera.
Några av våra experter som var på plats:
Robert Boije, Chefsekonom, SBAB
Hur mår egentligen svensk ekonomi och bostadsmarknad? Hur utvecklas bostadspriserna framöver och ränteutvecklingen? Hur hänger dessa faktorer ihop? Binda eller inte binda räntan på bostadsrättsföreningens skulder? Det och mycket mer från Robert Boije.
Sofie von Krusenstierna, Marknadschef, & Julia Gustafsson Frick, Kundansvarig, Boappa
Boappa är Sveriges största app för kommunikation i bostadsrättsföreninga. Appen underlättar ditt och dina styrelsekollegors arbete på ett smidigt och kul sätt. Sofia och Julia berättar mer och visar hur appen fungerar.
Johan Flodin, Bostadsrättsexpert, Fastighetsägarna
Johan ger sina bästa tips för en bättre ekonomi i bostadsrättsföreningen. Han belyser bland annat hur ni får till bättre projekt, budget, underhållsplan och tips vid upphandling.
Carl Lindståhl, Hållbarhetsstrateg, SBAB
Trivsel, trygghet och engagemang efterfrågas alltmer, vad innebär det för dig som sitter i en styrelse men också bor i en bostadsrättsförening? Och kan banken spela en roll? Carl Lindståhl berättar mer.